Gå til hovedsiden

Suger kunderne pengene ud af dig?

Det kan være en stor mundfuld for mindre virksomheder at sikre sig en effektiv inddrivelse. Bogholder Winnie Sørensen fra Hennings Kloakrens A/S giver her sine råd til, hvordan du kan forbedre din virksomheds likviditet gennem en effektiv rykker- og inkassoprocedure.

Hvis din virksomhed fortsat skal klare sig godt, er det vigtigt at have styr på virksomhedens økonomi. Min erfaring er, at det blandt andet betyder, at du bør sikre optimale aftaler med kunder og leverandører, og at du styrker dit cash flow gennem en effektiv inddrivelse.

En god økonomi
At have penge i kassen er nøglen til at opnå en sund og sikker drift. Har du ingen likviditet, har du ikke penge til den løbende drift. Det er derfor vigtigt, at du har styr på hvor mange penge du har til gode og hvem der skal rykkes. Et ajourført bogholderi og nøgletal hjælper dig med at få overblik. Det giver dig f.eks. mulighed for at vurdere, om din lagerbeholdning er fornuftig, eller om du måske giver dine kunder en alt for lang kreditperiode.

Få udestående beløb i kassen
En udfordring for mindre virksomheder er at få rykket de glemsomme kunder. Et godt overblik over fakturaer, rykkere og evt. inkassosager er en forudsætning for at kunne styre virksomhedens likviditet og kunne planlægge, hvordan man i det hele taget bør drive sin forretning. Bankerne vil også gerne se regnskaber og pengestrømsopgørelser, så her kan du komme bagud på point, hvis der ikke er styr på tingene. De, som er gode til at lave forretning, er ikke nødvendigvis dem, der er gode til at inddrive pengene.

Sørg for at få renter og gebyrer for sene betalinger og rykkere
Mindre virksomheder glemmer ofte, at de kan opkræve renter og gebyrer for sene betalinger og for rykkere og inkassoskrivelser. Sørg for at få forrentet virksomhedens tilgodehavende bedst muligt.

For mere end fire år siden valgte vi i Hennings Kloakrens A/S at overlade arbejdet med rykkere og inkasso til Visma Services Danmark A/S. Det har jeg som bogholder glædet mig over mange gange siden. Nu kan jeg bruge min energi på at servicere kunderne. Du kan næsten ikke undgå at komme i dårligt humør, hvis du skal bruge tid på at rykke folk for betaling.

Sur/sød – et dilemma
Skal du rykke for penge, så skal du være ansat i et firma, der ikke laver andet. Det er noget rod, hvis du både skal være den imødekommende, når kunden henvender sig, og den sure, når du skal have kradset dine penge hjem. Det er skønt at slippe for alt det bøvl. Vi får stort set alle pengene hjem. Og hurtigere end før. Det er betryggende at have pengene hjemme i kassen i stedet for at have dem til gode. De penge, vi betaler Visma for at håndtere det, er godt givet ud.

Har du behov for hjælp til at inddrive dine udeståender?

Visma har allerede håndteret flere tusinde inkassosager, og vi kan også hjælpe dig. Hos os får du en høj inddrivelsesprocent på dine inkassosager. Der er intet årsgebyr, og alle omkostninger ved inkassoprocessen pålægges dine kunder, som ikke har betalt rettidigt.

Mest læste

  • Visma trækker i trøjen for en god sag

    I dag er det 1. marts og dermed også forårets første dag i kalenderen. Det har dog ikke været det, der har været det store samtaleemne i Visma House i Carlsberg Byen i dag men i stedet har vi markeret #fodboldtrøjefredag med farverige fodboldtrøjer, konkurrencer og stadionplatte for at støtte om Børnecancerfondens årlige indsamlingsdag.

  • Ret til provision under ferien?

    Får din medarbejder provision, skal du være opmærksom på, at vedkommende har ret til at blive kompenseret for den mistede provision under ferien. Men hvordan skal løn under ferie beregnes, når medarbejderne også får udbetalt provision? Er du nysgerrig, så læs mere her.

  • Omvendt betalingspligt – hvordan er det nu?

    Fra d. 1 juli 2014 har nye regler været gældende for moms ved køb af mobiltelefoner, PC’er, tablets m.v. Vi gennemgår her hvad det betyder både for dig som køber og sælger af mobil- og IT-udstyr.