Bruno K. Sørensen A/S om Visma Business

Transportfirma

Bruno K. Sørensen A/S om Visma Business

Nyt IT-System gav overblik og sparede lønkroner for vognmandsfirmaet

Vognmand Christian Sørensen fra Bruno K. Sørensen A/S i Nørresundby erfarede at en it-investering kan ende med at spare både tid og penge.

Med gennemsnitligt 20 lastbiler på vejene hver dag skal der være overblik og effektive arbejdsprocesser på hovedkontoret, hvor ordremodtagelse, styring af bilflåden, kontakt med afsender og modtager samt endelig fakturering finder sted.

Det var ikke tilfældet for et par år siden, da Christian Sørensen fra Bruno K. Sørensen A/S i Nørresundby sad begravet i papirsedler - og sammen med bogholderen tastede og genindtastede ordrer og oplysninger i et Excel-ark og et aldrende økonomisystem. Systemerne og processerne understøttede mildt sagt ikke den travle vognmandsforretning særlig godt.

- Vi gjorde alting manuelt. Simpelthen. Ind med ordrerne i et Excel-ark. Herefter ind i regnskabssystemet, hvorfra vi så kunne fakturere kunden. Når tingene foregik manuelt og nogle gange lidt for hurtigt, er det klart, at det ikke altid var lige klar tekst, der kom frem til kunden. Det var irriterende for alle parter, konstaterer Christian Sørensen.

Lang søgeproces

Christian Sørensen gik derfor på jagt efter en afløser til det gamle økonomisystem og ikke mindst til regnearkene. Efter en længerevarende søgning fattede Christian Sørensen interesse for it-systemet Visma Business Transportløsning, som blev tilpasset, så det blev nøjagtig som vognmanden selv ville have det.

- Vi har blandt andet fået to-vejs online-kommunikation mellem bilerne og os på kontoret. Det reducerer misforståelser og fejlleverancer. Og ikke mindst, så undgås forkerte faktureringer, siger Christian Sørensen, der udover kortere og mere effektive arbejdsprocesser har opnået flere ting
som følge af det nye system.

Overblik og øget kapacitet bliver hurtigt nævnt som det daglige udbytte, men også på den strategiske side har det medført en ændret bemanding med færre hænder involveret i en varetransport. Samme mand kan nu modtage ordren fra kunden og give den videre til chaufføren og til sidst fakturere kunden. Kort og enkelt proces. Den slags er lig med øget konkurrenceevne, og det er efterspurgt i en branche, der er presset på indtjeningen både lokalt og internationalt.

Sparer lønkroner

- Det har nok været en lidt længere proces end jeg oprindeligt havde forventet. Men det har været det hele værd. Jeg har fået øjnene op for, at man kan gøre mange ting automatisk og let i stedet for at sidde og bøvle med masser af papir og flere systemer, fastslår Christian Sørensen, der nu kun har sin bogholder én dag om ugen.

Bruno K. Sørensen A/S optimerer arbejdsprocesser med Visma Business

 

"Vi har blandt andet fået to-vejs online-kommunikation mellem bilerne og os på kontoret. Det reducerer misforståelser og fejlleverancer. Og ikke mindst, så undgås forkerte faktureringer"

Christian Sørensen, Bruno K. Sørensen A/S

Fakta

Bruno K. Sørensen A/S har 15 egne biler og mindst 20 biler på vejen hver dag.
Virksomheden håndterer indenrigs part-og full load på enten kølebil eller presseningsbil.

www.bks.dk

Leverandør

Løsningen er levereret af vores certificerede forhandler erhvervs-gruppen danmark.
De er specialiseret i løsninger til brancherne Ordreproduktion, Tekstil og Transport.

Læs mere om erhvervs-gruppen

Udfordring:

  • Ordremodtagelse og distributionsproces blev håndteret manuelt i Excel regneark og økonomisystem.
  • Misforståelser og fejlleverancer.
  • Bogholder på fuld tid beskæftiget med manuelle processer, indtastninger og mange fysiske bilag.

Løsning:

  • Visma Business transportløsning

Resultat:

  • Mere flydende arbejdsflow med færre processer - fra ordremodtagelse over
    booking til leverance og fakturering af kunden.
  • Fuldtidsbogholder er nu på deltid hvilket har reduceret lønomkostningerne.
  • Hurtigere og mere præcis fakturering.

Har du lignende udfordringer

Læs mere om ERP-systemet, Visma Business