Atea om lønoutsourcing

Vi har gjort dét, vi selv er bedst til

Atea har fået millionbeløb i gevinst ved at outsource lønnen til Visma

“Business Casen viste, at der inden for tre år var et millionbeløb at hente”

Atea er nordens største leverandør af IT-infrastruktur og selv eksperter i outsourcing. De har netop outsourcet deres lønfunktion til Visma. Teknologiskift og optimering af processer skal sikre en mere effektiv og korrekt lønhåndtering

Når man selv er ekspert i outsourcing, har man automatisk et konstant fokus på optimering af processer. Et af IT-virksomheden Ateas strategiske initiativer er ”Operational Excellence”, hvor alle enheder ser sig selv efter i sømmene for at se på, hvordan man kan gøre tingene bedre og mere effektivt.

Også i People Services, hvor lønfunktionen var placeret, gik man i gang med at se på, om der var noget, der kunne sikre en mere smidig arbejdsgang. - Atea er i konstant vækst, såvel organisk som gennem opkøb. Når vi får nye kolleger ved at hele virksomheder kommer ind i organisationen, skal vi som regel igennem en proces, hvor vi skal tilpasse overenskomstkoder og løndata til vores eksisterende system, fortæller Anne-Marie Tørnes-Hansen, der er afdelingsleder i Atea People Services.

Millionbeløb i gevinst

- Ethvert system kræver løbende tilretninger, og på et tidspunkt bør man stoppe op og se på, om den teknologiske platform er optimal til behovet. Det gjorde vi i forhold til vores lønsystem og måtte erkende, at tiden var løbet fra det. Derfor begyndte vi at opstille en business case, hvor vi både indregnede et teknologiskift, implementering og efterfølgende optimering af processer, fortæller Anne-Marie Tørnæs Hansen og fortsætter:

- Over for dét stillede vi et scenarie, hvor vi outsourcede til en ekstern samarbejdspartner, som havde et system, der kunne løse opgaven efter datakonvertering, og som havde håndtering af en lønfunktion som sin kernekompetence. Business Casen viste, at der inden for tre år var et millionbeløb at hente.

Efter en markedsscreening faldt valget på Visma, der har årelang erfaring med håndtering af regnskabsfunktion, HR-opgaver og lønbogholderi både internt hos kunderne og som en outsourcet funktion.

Medarbejderne fulgte med

- Vi kunne se, at de tre eksisterende medarbejdere i Ateas lønbogholderi var rigtig dygtige og kompetente folk, som vi skulle overtage, og to valgte at følge med. De kender jo Atea indefra og kommer med vigtig viden, og hos os har de så fået en række nye kolleger, der har erfaring med EPOS lønsystemet, som Atea skal over på. Kombinationen har gjort, at overgangen er gået over al forventning, fortæller senior manager Charlotte M. Petersen fra Visma Services Danmark A/S.

Stærkt fagligt miljø

- Vores to tidligere lønmedarbejdere sidder nu i et stærkt fagligt miljø med mange kolleger, der udelukkende arbejder inden for det felt, som de tidligere var de eneste inden for. Vi kan allerede nu se, at de kommer med gode råd og idéer til os, fordi de ved, hvad vi hos Atea har brug for, og nu har de både teknologi og kompetencer omkring sig til at omsætte det til værdi for os. Det er fuldstændig analogt til det, vi selv gør hos vores kunder i forbindelse med outsourcing af IT inden for vores felt, fastslår Anne-Marie Tørnes-Hansen.

Atea om samarbejdet med Visma

 

“Vi måtte erkende, at tiden var løbet fra vores lønsystem, og at vi havde behov for en mere optimal løsning”

– Anne-Marie Tørnes-Hansen, Atea

Fakta

Andenstørste it-infrastrukturleverandør i Europa
Markedsledende på sit felt
Beskæftiger næsten 1.500 medarbejdere i Danmark
Afdelinger fordelt over hele landet

Atea lønoutsourcing til Visma

www.atea.dk

Har du lignende udfordringer

Læs mere om lønadministration med Visma

Udfordring:

  • Ineffektivt lønsystem
  • Lange processer med tilpasning af data og koder

Løsning:

  • Outsourcing af lønfunktion til Visma Services Danmark A/S
  • Skift til EPOS lønsystem
  • Optimering af processer

Resultat:

  • Mere effektiv og korrekt lønhåndtering
  • Reduceret costbase
  • Bedre ledelsesinformation

Download som pdf

Hent referencecasen om Atea som pdf (Pdf 175 KB)

Hvad kunderne ellers siger om Visma

Andre case-stories