Domino’s om løn- og økonomioutsourcing

En million pizzaer om året kræver styr på processerne

Outsourcing af løn- og økonomifunktionen skaber grundlaget for vækst

Domino’s er i stærk vækst i Danmark. Flere end 500 ansatte serverer via de 22 butikker over en million pizzaer for kunderne. Fra hovedkontorets side skal der handles hurtigt, når nye butikker skal åbnes, eller der sker ændringer i kundernes betalingsstrømme. Mens ledelsen holder fokus på markedet, en profitabel vækst og på kvaliteten af de danske råvarer, er økonomi- og lønfunktion outsourcet til Visma, der lynhurtigt kan tilpasse mandskab og kompetencer til Domino’s behov.

På få år er den danske franchise-kæde Domino’s vokset fra syv til 22 butikker, der tilsammen beskæftiger over 500 medarbejdere i Danmark. Medarbejderne serverer og leverer over en million pizzaer om året, der udelukkende er produceret af danske råvarer – og tallet går kun én vej med en ambition om flere end 50 butikker inden for en kortere årrække.

En virksomhedsvækst på over 30% om året de seneste år - og som forventes at fortsætte - stiller høje krav til forretningsprocesser og organisering, ikke mindst for at kunne opfylde ledelsens krav om profitabel og positiv vækst.

- Vi har derfor valgt at koncentrere alle vores kræfter om udvidelse af nye butikker, forretningsudvikling, konstant fokus på produkternes kvalitet og kundernes madoplevelse, mens vi indgår samarbejder med andre, der ligeledes er stærke inden for deres kernekompetencer, fortæller adm. direktør Carsten Falk fra Domino’s hovedkontor i Roskilde.

Køreklar med høj faglighed

Virksomheden har i tre år arbejdet sammen med Visma Services Danmark A/S, der håndterer virksomhedens HR-opgaver, hvor i alt fem medarbejdere i øjeblikket betjener kæden. Tallet varierer lidt alt efter, om der flyttes eller åbnes butikker og alt efter, hvilke kompetencer der er brug for - eksempelvis når der skal analyseres på finanstal, eller IT-systemerne og processerne skal tilpasses nye betalingsstrømme.

 

Fleksibelt og skalerbart samarbejde

- En af fordelene ved samarbejdet med Visma er, at de kan skalere op med en kvart eller halv ressource, der er køreklar på vores opgaver med det samme, og hvor vi kun betaler for de opgaver, vi har brug for at få løst i situationen, siger Carsten Falk og uddyber:

- Hvis vi selv skulle ansætte en ressource i økonomi- eller lønfunktionen, ville der typisk gå 4-6 måneder, før vedkommende var 100% inde i stoffet, og i takt med vores aggressive butiksekspansion ville vi risikere at stå med overkapacitet på visse funktioner og i visse perioder. Domino’s En million pizzaer om året kræver styr på processerne Outsourcing af løn- og økonomifunktionen skaber grundlaget for vækst

En økonomifunktion i dag kræver en faglighed, som en lille intern stab ikke ville kunne levere så godt og hurtigt som en stor ekstern spiller, der kan afsætte det helt rigtige A-hold til at betjene os. Visma skal jo ikke opfinde den dybe tallerken, men kan gå ind i opgaven med det samme.

- Vi skal heller ikke bekymre os om sygdom eller ferie og dermed ligger der en indbygget gensidig konkurrencedygtighed i setuppet med en outsourcet økonomi- og lønfunktion, understreger Carsten Falk.

En anden fordel, som direktøren anfører ved samarbejdet med Visma, er den kontinuitet og fleksibilitet, Domino’s møder i hverdagen.

- Vi har en fast kontaktperson, der kender vores virksomhed og de behov, der er i vores årscyklus. Hun sikrer, at der altid er den rigtige bemanding på det team, der betjener os og er proaktiv i forhold til vores behov. Det er et meget stærkt fagligt team, så vores primære opgave er faktisk at holde øje med, at vi ikke betaler mere end vi synes, vi skal, fortæller Carsten Falk.

- Indtil nu har vi kun oplevet fairness fra Vismas side. De er gode til løbende at tilpasse kontraktgrundlag og økonomi, så vi forhåbentlig fra begge sider finder, at samarbejdet er en god case, hvor vi leverer værdi til hinanden. Sådan driver vi selv forretning, og derfor er det vigtigt at have samarbejdspartnere, der har samme tilgang til samarbejdet, fastslår adm. direktør Carsten Falk fra Domino’s.

“En virksomhedsvækst på over 30% om året stiller høje krav til forretningsprocesser og organisering“

– Carsten Falk, Domino’s

Fakta

  • Domino’s Pizza er verdens ledende pizza-brand med +12.000 butikker globalt og +300.000 ansatte.
  • Butikker i Danmark: 22
  • Ansatte i Danmark: +500
  • Pizzaer: +1.000.000 sælges årligt i Danmark

 

www.dominos.dk

Udfordring:

  • Fortsat vækstambition kræver fokus på forretningsudvikling, produkternes kvalitet og kundernes madoplevelse
  • Behov for køreklar assistance og skalerbare løsninger i forbindelse med åbning og flytning af butikker

Løsning:

  • Outsourcing af løn- og regnskabsfunktionen til Visma Services Danmark A/S

Resultat:

  • Skalerbar aftale, hvor mandskab og kompetencer tilpasses efter Domino’s behov og udvikling.
  • Ressourcer og bemanding er køreklar fra dag et - ingen oplæringstid
  • Ingen sårbarhed ved sygdom og fravær
  • Over- og underkapacitet elemineret
  • Adgang til specialistressourcer efter behov

Har du lignende udfordringer

Læs mere om økonomioutsourcing