Sociale medier

Mød kunderne hvor de er med Microsoft Social Engagement og øg jeres konkurrencedygtighed, mens I bliver klogere

Microsoft Social Engagement

Få styr på hvad kunderne syntes om din forretning - og konkurrentens

Microsoft Social Engagement (omdøbt fra Social Listening) er et produkt, hvorfra man nemt kan følge, indsamle, analysere og engagere sig på de sociale medier. Social Engagement virker uafhængigt af integrationer, men kan som standard også integreres direkte med Microsoft CRM platformen.

Alene i Danmark er 2,8 millioner danskere tilknyttet de social medier. Knap 2,7 millioner eller 95% af disse danskere har en Facebook profil, 24 % (ca. 680.000) bruger Instagram og 18 % (ca. 500.000) har en Twitter konto (kilde).

Med Social Engagement får I lynhurtig indsigt i og overblik over:

  • hvad kunderne syntes om din forretning / produkt / ledelse
  • hvorledes dine nye produkter bliver modtaget af kunderne
  • om der er problemer med din nuværende service eller produkter
  • hvad kunderne syntes om dine konkurrenter og deres produkter

Sociale medier er bredt annerkendt som fremtidens slagmark om forbrugerne – det er her de vil søge information, dele videoer, artikler, billeder, samt debattere og udveksle gode og dårlige erfaringer. De sociale medier er stedet, hvor dine kunder bedømmer dig, din virksomhed, dit produkt eller service - potentielt med hele verden som tilskuer.

Social Engagement – hvorfor er det vigtigt for forretningen?

Jeres forretning skal altid være hvor kunderne er – og kunderne er online - de twitter, blogger og kommenterer indhold. I dag klager i gennemsnit 44% af kunderne via sociale medier og 20 % forventer et svar inden for én time (jf. Microsoft). Jeres forretning er derfor potentielt under et stort pres, men med Microsoft Social Engagement får I mulighed for proaktivt at møde kunderne i øjenhøjde og identificere problemer inden de vokser og går viralt.

Til at belyse anvendelsesmulighederne for din virksomhed, kan I nedenfor se, hvordan vi i Visma Consulting mener I med fordel kan benytte Microsoft Social Engagement i forskellige afdelinger.

Sociale medie kilder

Microsoft Social Engagement er et produkt som let tillader dig eller din virksomhed at indsamle store 
mængder data vedrørende jer, fra sociale medier som:

 Facebook  Twitter
 Youtube  Blogs (Wordpress og Tumblr.com)
 Internationale nyhedsmedier  

Social Engagement i kundeservice

  • Undgå at overse kundehenvendelser
  • Opsæt negative / positive søgeord og bliv alarmeret når posts, tweets, osv. indeholder disse
  • Demonter negative posts og tweets inden de vokser ud af jeres kontrol
  • Opfang ofte stillede spørgsmål (FAQ) og adresser disse på virksomhedens hjemmeside
  • Opfang fejl og mangler for jeres produkt/service og forbered entydige og konsekvente svar

Social Engagement i salg

  • Hold fingeren på pulsen i forhold til, hvad kunderne siger om konkurrenterne (lokalt/globalt)
    - Hvilke produkter kan folk lide / ikke lide?
    - Hold dig underrettet om problemer med produkter   eller services 
  • Find den gode historie i dit produkt / service
  • Identificer styrker og svagheder ved eget produkt / service

Social Engagement i marketing

  • Mål effektiviteten af marketing, salg- og servicekampagner
  • Identificer hot topics i industrien – hvad bliver der snakket om
  • Opsæt trend alarmer så posts og tweets bliver fremhævet, hvis de afviger fra de statistiske forventninger
  • Identificer og ræk ud til meningsdannere i branchen
  • Identificer differentierings parametre – styrker / svagheder
  • Hvilke post og tweet typer virker godt / dårligt – hvad reagerer kunderne på

Social Engagement for ledelsen

  • Datagrundlag til forståelse af sociale mediers påvirkning på forretningen
  • Hvad er den generelle holdning til virksomheden? (positiv, neutral eller negativ)
  • Hvad siger kunderne om konkurrenterne – godt / dårligt?
  • Hvilke emner og produkter omtales og kommenteres hyppigst?
  • Identificer og kom på forkant med hvad der rør sig i industrien

Hvad kan Social Engagement

På baggrund af Microsoft Social Engagements indsamlede data præsenteres resultaterne i overskuelige diagrammer og grafer, hvorfra I kan:

  • aflæse om den generelle holdning til jer på de sociale medier er negativ, neutral eller positiv
  • identificere hvilken bruger(e) der har kommenteret, samt dennes rækkevidde og indflydelse
  • spotte nye trends
  • monitorere kundetilfredsheden på konkurrenternes produkter / services
  • aflæse om antallet af kommentarer er højere eller lavere end det plejer
  • identificere lokation
  • identificere hvilke social medier jeres kunder foretrækker
  • se hvilket sprog der bliver kommenteret på
  • og meget mere…

Social Engagement er opsat sådan, at I direkte fra brugerfladen kan svare på kommentarer – altså svare på kundernes Facebook posts og private beskeder eller Twitter tweets. Derudover kan I give posts og tweets et label afhængig af relaterede nøgleord, samt automatisk tildele disse en kundeservicemedarbejder, så posts med f.eks. negativt indhold bliver besvaret hurtigst muligt. Opsamling af posts og tweets sker selvfølgelig i real time.

Hvad kan Social Engagement

Overbliksbillede af lokationsdata fra Microsoft Social Engagements analyse-del

Hvis I ønsker yderligere analyser af trends, lokationer eller datakilder, kan I lave en drill-down i data og filtrere det efter ens behov. Et eksempel kunne være på lokation, hvis I ønsker at analysere muligheden for at regionalisere marketingindsatsen i forhold til kundernes holdning til dit produkt, alt afhængig af hvor i landet eller på kloden de er.


Hent guide om Microsoft Social Engagement

Få nemt og hurtigt overblik over

  • Hvad kunderne siger og synes om din forretning
  • Hvad de skriver om dine nye produkter
  • Om der er problemer med din service eller produkter
  • Hvad kunderne siger om dine konkurrenter
    samt meget mere…

Brian Rosbøg
CRM-konsulent og teamleder
brian.rosbog@visma.com
41 91 44 68


Mød vores CRM-team