Webdesign trends 2016

Af Mikala Albæk Pedersen, Servicedesigner

Et nyt år er begyndt og derfor er det også passende, at tage hul på diskussionen om, hvilke webdesign trends vi tror kommer til at præge 2016 og, hvordan vi kan bruge dem uden at kompromittere brugervenligheden - for designtrends og brugervenlighed hænger ikke nødvendigvis altid sammen

Design er ikke længere nok

De seneste år har minimalistisk design haft en herskende rolle inden for webdesign. Store billeder, lækkert grafik, stort brug af whitespace og korte budskaber har skulle appellere visuelt til brugerne. Dog syntes vi at se en tendens til, at et lækkert design ikke længere er nok. Brugerne stiller i stigende grad krav til at digitale løsninger skal målrettes deres behov, fungere ordenligt og ikke mindst være effektive.

I 2016 skal vi forsat være minimalistiske og konkrete i vores budskab, men vi skal ikke prioritere design over funktion. Brugervenlighed kommer i første række, og hvis vi gemmer vigtig information og handlinger vil brugerne forlade løsningen, uanset hvor flot og imponerende designet er.

Efter vores overbevisning kommer funktion til at være vigtigst, fokus er ikke på rammerne eller websitet, men på selve det budskab, den ydelse eller den vare, der skal formidles. Det er indholdet og funktionalitet, der betyder mest, så det skal komme til sin ret i 2016. Brugerne skal have hurtig og korrekt information, brugervenlige funktioner og naturligvis skal det pakkes ind i et flot design.

Micro-interactions

I 2016 intensiveres jagten på at skabe en bedre, og mere forståelig interaktion mellem digitale løsninger og brugerne. Der skal sikres en tættere oplevelse i interaktionen, og brugerne skal have følelsen af at være i kontrol med den digitale løsning. Micro-interactions dækker over alle de små interaktioner brugeren har med en digital løsning – den samtale, der finder sted mellem brugeren og løsningen, det vil sige hver gang de interagere og får feedback på deres handling. Det er disse små interaktioner, der udgør oplevelsen. Magien ligger i detaljen, som Don Norman har skrevet i forordet til Dan Saffers bog om Micro-interactions.

”…the big picture matters, but so too does the detailed picture. It is attention to details that creates a smooth feeling of accomplishment.”

At skabe betydningsfulde interaktioner kræver indsigt i brugerens verden, og det er vores chance, som designere, for at guide brugeren sikkert og korrekt gennem løsningen. Vi tror der vil være et stort fokus på at skabe en endnu bedre brugeroplevelse, med blandt andet micro-interactions, når vi i 2016 udvikler løsninger sammen med vores kunder.

Single-page application

Med de mobile platformes dominans er det lange eller uendelige scroll blevet en naturlig bevægelse for brugerne og klik er nærmest en byrde, da det kræver, at vi aktivt skal tænke over at navigere videre. Det faktum har gjort, at vi ser flere og flere websites designet som én lang side. Fordelene ved denne trend er tydelige - det går hurtigt for brugeren, man forstyrrer ikke læse-flowet og der er større chance for at holde brugerne engageret. Til gengæld kan det være svært for brugerne at få overblik over strukturen, og de efterlades med spørgsmål som, hvad har set jeg? Er jeg gået glip af noget? Hvor langt skal jeg scrolle ned før jeg finder det jeg leder efter? Er der ingen undersider, hvor jeg kan få mere information? Når vi her hos Visma designer digitale løsninger og brugeroplevelser er et godt flow og brugervenlighed essentielle elementer, og det er derfor vigtigt at tage stilling til, hvilken form for flow, der passer bedst til det indhold man skal præsentere for brugeren.

Navigation anno 2016

Noget vi ser ofte, er navigation, der er lavet uden megen omtanke for brugervenligheden. Brugen af mobile platforme har også skabt helt nye måder at navigere på, men også nye design af menuer. Vi ser fx at menuen bliver gemt bag et hamburger ikon (tre små vandrette streger oven på hinanden) – både på mobil og desktop. Vi ser de sociale medier bruge ikon tab navigation. Vi ser den klassiske topmenus død og et paradigmeskifte med mange kreative løsninger. Der bliver i høj grad eksperimenteret med navigationen på mere eller mindre brugervenlige måder og UX designere arbejder konstant på at finde den navigationsform, der fungerer bedst. Ordentlig og forståelig navigation er forskellen mellem liv og død i den digitale løsning – og desværre ser vi mange eksempler på løsninger, hvor man går mere op i at designe menuen til øjet fremfor at designe menuen til brugerne.

Video

Brugen af video er ikke en ny trend, men det er et medie, som kommer til at fylde mere og mere i fremtidens webdesign. Som brugere konsumerer vi mere og mere video på internettet, vi bruger det på samme måde som vi læser en tekst, nemlig til at tilegne os viden om et emne. Mange brugere vil i dag hellere se en kort vide om et emne fremfor at læse en tekst, der beskriver det samme indhold.
Men video kan også bruges til at skabe en oplevelse af noget levende, videoeffekter på fx stillbilleder kan medvirke til at give den samlede brugeroplevelsen et løft. Vi tror derfor, at vi vil se en større brug af video til, fx at præsentere et produkt, lave how-to videoer, give et website en personlig vinkel, eller fortælle ting fra menneske til menneske.

Vores råd til jer

Vi ser mange spændende muligheder for at skabe endnu bedre brugeroplevelser i digitale løsninger i 2016, uanset om det er et website, en webshop eller en selvbetjeningsløsning vi skal skabe. Det er dog vigtigt at pointere, at man skal være påpasselige med trends og, at de skal benyttes med omhu. Man bør altid overveje, hvilken værdi det bringer, og om det kompromitterer den gode brugervenlighed. For uanset hvor flot et website du måtte have, så forlader brugerne det frustrerede, hvis de ikke kan finde det de leder efter. Her hos Visma er den gode brugervenlighed noget vi brænder meget for, derfor tilbyder vi en gratis evaluering af jeres løsning eller website.

Få en gratis webevaluering

Mikala PedersenMikala Pedersen
Servicedesigner
mikala.pedersen@visma.com
41914496

"Design må gerne være kedeligt"

Pelle Marker, grafisk designer

Esben Emborg
Head of User Experience
esben.emborg@visma.com
31 58 80 33

Gratis evaluering af brugervenlighed
Læs mere