Test af usability med brugertest

Brugertests sikrer kvaliteten

Kun brugerne selv kan vurdere brugervenligheden i en digital løsning, og den eneste måde at finde ud af, hvor brugervenligt en løsning er, er ved løbende at afholde brugertest - eller usability test, som det også bliver kaldt. Brugertest giver svar på om dine brugere kan finde ud af at anvende jeres digitale løsning, samt hvilket område der kan forbedres.

Når I afholder brugertest får I et indblik i jeres brugeres verden og hverdag, deres adfærd og det er netop det, der skal sikre, at jeres digitale løsning er af høj kvalitet når det kommer til brugervenlighed.

Brugertest tidligt og ofte

Jo tidligere du får brugertestet, jo bedre. Ved at brugerteste i de tidlige stadier, fx ved hjælp af simple wireframes, tidlige prototyper el.lign., er det nemt og billigt at ændre i design og specifikationer. Når først udviklingen har nået de sene stadier, bliver ændringer mere omkostningsfulde.

Det er dog ikke ensbetydende med, at der ikke bør brugertestes i de sene stadier af et projekt, men jo tidligere og oftere man får afholdt brugertests, jo højere kvalitet og jo mere brugervenlig bliver jeres digitale løsning.

Brugervenlighedstest er lig med brugerinddragelse

Der findes mange måder at teste brugervenligheden af en digital løsning. Hvis det drejer sig om en eksisterende løsning, kan en dybdegående brugervenlighedsevaluering - baseret på faglige erfaringer og teoretisk kendskab - indledningsvis pege på de områder, der skal arbejdes på. Men hvis man vil helt ind under huden på brugeren og forstå kravene og forventningerne til netop dit produkt, er der ingen anden vej; man må spørge brugeren selv.
Vi anvender flere teknikker, når vi afholder brugertest. Bl.a. eyetracking, tænk-højt-test og kvalitative interviews med brugeren.

Kontakt os hvis du vil høre mere om brugertest

Visma er specialister i brugertest - også når det gælder mobile løsninger. Det er vores solide erfaring inden for netop brugervenlighed og brugertests, der har gjort os til den foretrukne partner for rigtig mange kunder. Vi afholder brugertests af høj kvalitet til en yderst fordelagtig pris.

  • Sparring omkring brugervenlighedstest
  • Afholdelse af brugertest
  • Afholdelse af Den fællesoffentlige brugertest

Esben Emborg
Head of User Experience
esben.emborg@visma.com
31 58 80 33

Gratis evaluering af brugervenlighed
Læs mere

TAKS

TAKS

Selvbetjeningsportal til færøske skatteborgere

Gennem involvering af borgere og myndigheder har Visma skabt rammerne for en selvbetjeningsportal for borgere på Færøerne.

"God brugervenlighed er grundstenen i enhver succesfuld løsning"

Nikolaj Aalbæk Jensen, brugervenlighedsekspert

Kan man måle brugervenlighed?

Skal vi brugertest vores løsning?

Den fællesoffentlige brugertest