Sådan underskriver du elektronisk

Er elektronisk underskrift gyldig?

Hvordan underskriver man elektronisk, det er et meget reelt og vigtigt spørgsmål at stille, hvis man skal til at arbejde med digitale underskrifter.

Et andet vigtigt spørgsmål at stille, vedrørende elektroniske underskrifter, er gyldigheden af de elektroniske underskrifter. Til sidst, men ikke mindst, er det relevant at spørger ind til hvilken udbyder der kan bruges. Der kan henvises til Visma Addo, som udbyder elektroniske underskrift. De har meget udførligt kommunikeret hvordan man underskriver elektronisk og blandt andet, hvordan der underskrives med NemID. Du kan læse mere om hvordan man underskriver elektronisk, om elektronisk underskrift er gyldigt og meget mere lige her.

Digitale underskrifter og deres gyldighed

En elektronisk underskrift er det samme som en digital signatur, også betegnet som en digital underskrift. Den form for underskrift skal validere at du er den, som du giver dig ud for at være. For at understrege, den underskrift du laver digitalt er lige så bindende som den underskrift, du sætter på et papir.

Du kan derfor underskrive med NemID uden problemer, og det er en valid digital underskrift, der validere dig, som dig. Der er mange fordele forbundet med elektronisk underskrifter:

  • Din arbejdsgang bliver lettere
  • Du får hurtigt og nemt indhentet en underskrift
  • Ved brug af Visma Addo, får du mange fordele med i aftalen

Hvordan underskriver man elektronisk

Der er flere forskellige udbyder der tilbyder elektronisk underskrift. Du kan bl.a. benytte dig af Visma Addo, der gør det nemt for dig, dine kunder og dine samarbejdspartnere at underskrive elektronisk.

På Visma Addo's hjemmeside kan du finde den information, der kan hjælpe dig med at forstå hvordan man underskriver elektronisk, og hvordan de underskrevne dokumenter bliver opbevaret efterfølgende. Du kan finde mange flere svar inde på hjemmesiden og samtidig blive klogere på, hvad det koster dig at benytte elektronisk underskrift.

Det skal være nemt for alle at underskrive elektronisk

At underskrive elektronisk er rimelig intuitivt. Du logger ind på den valgte platform, f.eks. Visma Addo´s. Her kan du vælge hvilke dokumenter der skal sendes til kunden, samarbejdspartneren eller kollegaen, der skal underskrives.

Med Visma Addo får du mulighed for at skrive under på tre forskellige måder:

  • Du kan underskrive direkte på skærmen, ved at tegne din underskrift
  • Du kan skrive under med NemID
  • Du kan sende et dokument til underskriverens e-Boks

Du har modtaget den elektroniske underskrift, hvad nu?

Efter du har sendt en anmodning afsted for at få indhentet din elektroniske underskrift, skal du først og fremmest vente. Hvis du efter et vis tidsrum stadig ikke har modtaget en underskrift, kan du sende modtageren en notifikation om at underskrive det dokument du har sendt afsted.

Hvis du har valgt Visma Addo som din udbyder af elektroniske underskrifter, kan du inde på platformen, se hvor langt dit dokument er i underskriftsfasen. 

Send de første mange dokumenter gratis, og prøv selv, hvor smart det er

Opret din profil på 2 minutter, så er du klar til at sende dokumenter til underskrift.

Prøv Visma Addo

Prøv selv hvordan digital signering fungerer

Viden og inspiration

Se mere på vismaaddo.dk

Underskriv nemt med elektronisk signatur

Med elektronisk underskrift af dokumenter gør du hverdagen meget nemmere. Det er både hurtigt og sikkert.

Læs mere

Underskriv PDF'er online

Slip for papir, print og scan. Med Visma Addo kan du underskrive PDF'er direkte på skærmen. Nemt, hurtigt og sikkert.

Læs mere

Vil du have mere inspiration til digitaliseringen af jeres underskrifts­processer?

Se flere blogindlæg