5 gode råd til at drive webshop

Konkurrencen i detailbranchen er hård! Hvis du vil overleve gælder det om ride med på bølgen og fokusere på online handel og synlighed på din hjemmeside og webshop. Vi giver her 5 gode råd til at drive en succesfuld webshop.

1. Den gode kundeservice

Det er en jungle for forbrugeren at finde rundt i de mange webshops, og ikke mindst at differentiere dem fra hinanden. Derfor er det vigtigt, at du skiller dig ud fra dine konkurrenter. Det gøres blandt andet ved at yde en god kundeservice, så forbrugeren føler sig tryk.

  • Byttegaranti
    Fortæl kort og præcist om, hvilke frister og garantier der gælder for din webshop.
  • Leveringsgaranti
    Det er for mange forbrugere vigtigt at de ved, hvornår de kan forvente at få leveret deres vare. Det skaber langt mere værdi at erkende en længere leveringstid, end ikke at oplyse dette eller værre: ikke at kunne leve op til det lovede. Oplys derfor om leveringstider, seneste bestillingstidspunkt og eventuelle muligheder for at selv at afhente varen.
    Hermed skaber du tryghed for, at de kan afgive deres ordre i din webshop.
  • Ekstra services
    Tilbyder du eksempelvis indpakning? sørg for at fortælle om sådanne tiltag i din markedsføring. Det kan være på de helt små ting du skiller dig ud fra konkurrenten.

2. Gør en god gave bedre

Vedlæg en rabatkupon til næste køb, et stykke slik, en gratis vejledning eller lignende. Tænk i vedligeholdelse! Det er de små ting der gør forskellen, og det handler om at få kunden til at handle i din butik igen næste gang.

3. Indløsningsaftale – få styr på en betalingsløsning

Først og fremmest skal du sørge for, at den webshop-løsning du vælger understøtter betalingskort på en enkel måde.

Derudover kræver onlinebetaling, at du bliver godkendt af Nets, DIBS, PayPal eller en af de andre leverandører af indløsningsaftaler. Behandlingstiden for dette, kan være meget langsommelig. Søg derfor i god tid, da du ellers risikerer at måtte udskyde dit potentielle salg.

Udbyderen af dit webhotel kan ofte hjælpe med, hvor du ansøger om en indløsningsaftale.

4. Optimer din side til søgemaskiner

Det er utroligt vigtigt at du tænker i synlighed på søgemaskiner, da det er denne måde dine kunder finder dig på.

SEO (søgemaskine optimering) knytter sig til det dine potentielle kunder søger på i søgemaskinerne. Derfor bør du overveje, hvilke søgeord der knytter sig til dit produkt og hvilke ord du gerne vil findes på. Derudover skal du også tænke meget på, hvordan du får link til og fra dit site. Du kan læse mere SEO her.

Du kan gøre det lettere for dig selv ved, at vælge en webshop-udbyder som allerede har SEO optimeret dine sider for dig.

5.Vælg en webshop-løsning der er integrerbar med dit regnskabsprogram.

Husk økonomien! Med en løsning der kan integreres mod dit regnskabsprogram kan du håndtere ordrer og fakturere kunderne.
På den måde har du styr på salget og økonomien uden dobbeltarbejde og spildt tid.

Ønsker du at prøve kræfter med en online handel? Prøv en gratis webshop

Stine Mieritz har en bachelor i Virksomhedskommunikation og Erhvervsøkonomi fra Copenhagen Business School og er netop påbegyndt en kandidat i Politisk kommunikation og ledelse. Hos Visma er hun ansat som Marketing assistent hos Visma Software.