5 steps til en succesfuld virksomhedsstart

Som iværksætter har du en idé, du gerne vil realisere og på sigt kunne leve af. Det kræver at du tager stilling til 5 helt konkrete udfordringer før du laver forretningsplan og budget.

1. Hvad er mit produkt/service?

Det lyder måske indlysende, men det er vigtigt at finde sin niche, hvilket betyder der skal skæres helt ind til benet af ideen. Dette gør du således:

  • Brug dit netværk – både privat og professionelt. Få dem til at pege på hvad der godt og skidt.
  • Find en mentor fra den branche du selv ønsker at være en del af. På den måde kan du opnå indsigt i forhold til anvendeligheden af din ide.
  • Søg professionel sparring. Du kan både betale dig fra dette, eller gøre brug af diverse forums på nettet.
  • Find konkrete formuleringer på den værdi din ide skaber for kunden.

2. Hvor stort er behovet for min ide?

Gennem en behovsanalyse kan du opnå værdifuld viden til både produktudvikling, kundegruppe og til udformning af salgsargumenter.

  • Brug sociale medier som Facebook til at samle “likes”. Lad dog ikke denne metode stå alene
  • Brug professionelle netværk som Linkedin til mere brugbar information. Med dig ind i relevante/ branchespecifikke grupper, og start diskussioner, der kan give dig viden om behovet for din idé.
  • Lav en fokusgruppe. Få 10-15 uvildige personer til konkret at forholde sig til din ide og hensigter med den.

3. Hvem er min primære kundegruppe?

Her handler det igen om at stille skarpt!

  • Start med dit nærområde. Identificer mulige kunder, og lav research på dem. Opret en kundeprofil med oplysninger omkring branche, kontaktpersoner antal ansatte etc.
  • Kig på dine konkurrenter og lad dig inspirere
  • Brug igen dit netværk til, at pejle dig ind på, hvordan du skaber værdi for kunden
  • Vurdér hvilke muligheder der er for din ide, hos din konkrete målgruppe

4. Hvordan sælger jeg?

Selvom du ikke ser dig selv som sælger, er en tommelfinger-regel at 80% af din tid skal gå med salg i starten.

  • Prøv din salgstale af på venner, kollegaer og hvem du ellers kan komme i tanke om. Husk at hvis du ikke tør spørge folk der kender dig, er chancen for at du lykkes i en rigtig salgssituation meget lille.
  • Træn dit salg foran spejlet. Få styr på dit kropssprog – virker jeg hæmmet, for overgearet etc. Vær opmærksom på formuleringer, din sprogbrug og måden at bruge stemmen på.
  • Brug igen dit netværk, og deres netværk til at skabe konkrete kontakter.
  • Lav en ringeliste over primære og sekundære virksomheder, hvor din ide kan skabe værdi. Start med de mest usandsynlige, da du træner din evne til at håndtere negativer, og argumentere overfor skeptiske kunder.

5. Markedsføring?

I princippet behøver du ikke mere end en stak visitkort og nogle foldere. Hvis du giver dig i kast med hjemmeside og sociale medier er det vigtigt at det ikke er amatøragtigt og uprofessionelt.

  • Kig på andre i branchen, eller markedsføring du selv syntes fungerer. Du må ikke kopiere, men godt lade dig inspirere.
  • Sørg for at flere “øjne” ser på dine ideer, både i forhold til sprog, stavning, billedkvalitet, grafik og effekter.
  • Vær fokuseret på dit budskab. Vær bevidst om hvad du siger og hvorfor.
  • Det meste markedsføringsmateriale ligner hinanden, så du er godt hjulpet hvis du skiller dig ud. Brug din fantasi.
Stine Mieritz har en bachelor i Virksomhedskommunikation og Erhvervsøkonomi fra Copenhagen Business School og er netop påbegyndt en kandidat i Politisk kommunikation og ledelse. Hos Visma er hun ansat som Marketing assistent hos Visma Software.