50 år gammel – men vi har aldrig følt os yngre…

Vi var danskernes første – og er stadig de største. Visma Enterprise, som er det tidligere Bluegarden, virksomheden bag Dataløn og Multidata, fejrer i dag sit 50 års jubilæum. Visma Enterprise kan nu kalde sig en ældre virksomhed, men i virkeligheden har vi aldrig set yngre ud. Visma ligger stadig i spidsen – både hvad angår innovation og markedsandele. Spørgsmålet er, hvordan vi bliver ved med at holde os så ung, når vi nu kan kalde os selv for midaldrende?

50 år og 150 millioner lønsedler senere…

50 år og 150 millioner lønsedler senere kan Visma Enterprise stadig bryste sig af at være en af Danmarks førende leverandører af løn – og personaleadministrationssystemer. Det estimeres at 7 ud af 10 danskere på et tidpunkt i deres liv har stået en med en lønseddel fra Multiløn, Dataløn, Bluegarden eller nu Visma Enterprise. Vismas vision om fortsat at være Nordeuropas førende cloud-leverandør inden for HR- og økonomisystemer blev understreget med opkøbet af Bluegarden i 2017. Fremtidsudsigterne for Visma er fyldt med nye tiltag – og også nye interessante opkøb. Både udenfor og indenfor Danmarks grænser. Med en masse nyt i vente er Monika Juul Henriksen, CEO, Visma Enterprise, meget spændt:

’Jeg er pavestolt over at kunne stå i spidsen for en virksomhed, der efter et halvt århundrede stadig kan sige, at de er med forrest i feltet og tager markedsandele. Begge dele kommer vi til at fortsætte ivrigt med.

Med alder kommer erfaring –  en i dag ofte undervurderet og uvurderlig vare i min optik. Man skal elske sine rynker. Det er meget unikt at kunne sige, at vi selv har været med til at skabe den branche, vi lever i. Det er et privilegium, som vi sætter stor pris på. 

For hvert et år, der er gået, er vi blevet klogere. Vi har lært af vores successer og fejltagelser. Det gør, at vi i dag står stærkere end nogensinde. Og det gør vi kun fordi vi er et videnshus fyldt med erfarne specialister, der har været med os længe. Det er menneskene bag, der gør forskellen’

Et Danmark i forandring – den digitale tidsalder starter med lønnen

Multidata bliver grundlagt i 1968 og udspringer efter vedtagelsen af ATP i 1963 og Moms og Kildeskat i 1967.

’Mange lønmodtagere og mindre firmaer er i årene omkring de nye love betænkelige ved – nogle ligefrem bange for –  de nye store ændringer, der vil betyde mere arbejde og kompleksitet i deres hverdag. Man har endnu ingen idé om, hvad det, der på givne tidspunkt kaldes for en ’elektronhjerne’ – et såkaldt edb-anlæg, skal få af betydning for denne frygt’ udtaler Hans-Michael Lind, tidligere ansat i Multidata fra 1974.

Danmark træder i disse år ind i den digitale tidsalder – og ud over direkte TV-udsendelser, personnumre, postnumre, CVR-registrering med videre, anskaffer de første store firmaer sig et edb-anlæg – datidens computer.  Landmandsbanken, i dag Danske Bank, er en af de første, der anskaffer sig den banebrydende teknologi. I et forsøg på at udnytte anlæggets fulde kapacitet indgår banken en aftale med den digitale ekspert og programmør Knud Hodal, der har fået en genial idé til at indføre et system i anlægget, der kan afregne løn, kildeskat, ATP, feriepenge m.m. I 1968 bliver Knud Hodal ansat som direktør i det firma, der kort efter bliver til Multidata. Her arbejder de ansatte videre i Landsbankens edb-anlæg indtil 1971, hvor de såkaldte ’hulledamer’ indtastede arbejdsgivernes lønlister. I 1971 får Multidata eget edb-anlæg.

Multidatas første produkt på markedet er Multiløn. Et lønsystem, der henvender sig til store arbejdsgivere. Dernæst udvikles Dataløn, der er knap så stort og komplekst, og som primært henvender sig til mindre virksomheder.  Begge bliver kæmpe succeser, der letter den danske arbejdsgivers og lønmodtagers arbejdsgang betydeligt.

Fra 1971 og frem til 2003 var Multidata et forretningsområde i PBS, der primært leverede lønsystemer til danske virksomheder, og ved udskilningen fra PBS i 2003 havde Multidata over 70.000 virksomheder som kunder. Året 2007 bliver året, hvor den danske virksomhed for alvor går ud over de danske grænser. Med opkøbet af Bluegarden, som også senere skal blive navnet på virksomheden – sikrer Multidata sig placeringen som Skandinaviens største leverandør af systemer til HR- og lønadministration. I 2017 bliver Bluegarden en del af Visma-koncernen, der er Nordeuropas førende cloud-leverandør inden for HR- og økonomisystemer, detail-IT og udvikling af større IT-projekter til både det offentlige og private marked.

Under de to brands Visma Enterprise og Visma Dataløn udbetaler de i dag løn til 20 % af alle lønmodtagere i Sverige, Norge og Danmark og har godt 65.000 erhvervskunder. De håndterer lønudbetalinger til ca. 1 million lønmodtagere hver måned – alt fra den lille virksomhed med et par ansatte til Danmarks største private virksomheder.

  • ovenstående grafik viser milepælene for Multidata-Bluegarden-Visma-rejsen…

Kvindelig CEO under 40 og en HR-direktør, der hedder Anders

Med en virksomhed på et halvt århundrede følger naturligt et indtryk af stabilitet. Her har det altid gået godt – her kan du være tryg. Knap så flatterende ord som gammeldags, langsom og det helt slemme fyord ’traditionel’ følger som regel også med, når man som virksomhed når op i alderen. Visma Enterprise er en af de danske virksomheder, der bryder med fyordene og er foregangseksempel for, at det modsatte er muligt. De er ikke blot fulgt med tiden og fremskridtet, men har også vist vejen frem. Støvet på direktionsgangen, når aldrig at lægge sig, før det hvirvles op af et par høje hæle båret af IT-chefen, produktudviklingschefen eller virksomhedens nye CEO, Monika Juul Henriksen. Den nye HR-chef tilføjer også frisk blod til forsamlingen– han hedder forresten Anders. Således er de traditionelle roller pakket bort – diversitet og dynamik står øverst på dagsordenen.

Kvinde, mor til to og med en alder på blot 38 år er Monika Juul Henriksen den yngste CEO i virksomhedens historie. Hun fik sin debut i firmaet som ung account manager. 16 års hårdt arbejde efter sidder hun i dag som direktør i virksomheden. Hendes primære opgave er til daglig at drive og udvikle Vismas danske HR- og lønforretning, hvilket også indebærer at styre et af landets største løn-og HR-outsourcing-centre. Monika Juul Henriksen fortæller om inspirationen bag forretningens grundkerne: 

’Grundpræmissen for vores services er fundamentalt forankret helt tilbage fra den industrielle revolution i slutningen af 1900-tallet. Koderordet var: Korrekt løn til tiden! Man havde behov for at vide, hvem der kom på arbejde, hvornår de kom, hvor længe de havde arbejdet og hvad de skulle have udbetalt hvornår!

Det var dengang forholdsvis enkelt, men med en verden i forandring blev det sværere at leve op til uden de rette redskaber. Her blev den tonstunge ’elektronhjerne’, som i dag fylder en håndflade, den store game changer, der sparkede gang i den digitale udvikling –  og som skabte muligheden vores eksistens’

Høj inflation, lav inflation, arbejdsløshed, kartoffelkur, oliekriser, yuppier, boligbobler, den digitale tidsalder…

Når man er en virksomhed, der har oplevet – og overlevet –  verden og Danmark gennem et halvt århundrede, så har man ikke haft tid til at hvile på laurbærrene på noget tidspunkt. Visma Enterprise har formået at følge de teknologiske tigerspring med tiden. Monika Juul Henriksen understreger dog, at udviklingen aldrig har gået hurtigere end nu:

Når vi så kigger udover den pålagte, regulerede del af vores forretning, hvor vi altid har haft erfaring nok til at være et skridt foran, så har vi jo samtidig haft en kommerciel forretning at drive i et højteknologisk præget marked, der alene de sidste 15-20 år har taget kvantespring.

Herunder kan nævnes bredbåndets indførelse, cloud vs. on-premise-løsninger, nye digitale services og større sikkerhedskrav, heriblandt GDPR, som alle efterhånden har måtte tage stilling til. Her er vi hele tiden et skridt foran vores konkurrenter. Dertil kommer de nye måder og medier at kommunikere på. Det bedste eksempel er nok, hvor hurtigt den digitale udvikling har påvirket vores mobile strategi for konstant at udvikle services, der stemmer overens med markedets efterspørgsel.

Læs mere om Visma Enterprises løsninger her: www.visma.dk/HRM

 

Andreas Mosegaard Villumsen er leder af Marketing & Business Partner-teamet hos Visma Enterprise i Danmark. Han har bl.a. ansvaret for Vismas faglige løn- og HR-kommunikation.
Kontakt Andreas: