Ansæt de rigtige!

Hos os klarer vi os uden rekrutteringsbureauer – ja, faktisk var det noget af det første jeg besluttede, da jeg blev udnævnt til HR-direktør i virksomheden. Hvorfor det, vil nogle HR-folk spørge – fordi vi selv kan lave de LinkedIn søgninger, som bureauerne lægger til grund for sin search.

Vi arbejder desuden med det som HR+ professionelle kalder Assessment Center: Er der f.eks. 24 ansøgere til 3 jobs, ja, så indkalder vi alle i hold på 8 – og så giver vi dem øvelser, som tager sit udgangspunkt i den hverdag, som de skal være en del af.

Ud over at jeg lytter til den rekrutterende leders ønsker om de kompetencer, der skal tilføres, er Falcks egne medarbejdere også med til at komme med idéer til øvelserne. Vi kan gennemføre 24 kandidater på en dag. Og der går typisk 4 uger fra stillingsopslaget er aktivt til ansættelsen er i hus. Vi opnår på denne måde et realistisk og intenst rekrutteringsforløb, hvor der også arbejdes med tidsfaktoren.

Vi får virkelig kvalificeret vores ansøgere på denne måde – kvaliteten i ansættelsen er høj. Vi får desuden også en større bredde i ansættelsen – husk på, at det er ikke alle, der sprudler i en egentlig ansættelsessamtale – og hånden på hjertet – i en traditionel samtale lader vi os ofte forføre af de personer, der er gode til at straks at være på. Dem, der har brug for en lidt længere indflyvning og er mere stille, har ikke altid så gode odds i en traditionel samtale. Men hos Falck har vi brug for mennesker med tålmodighed og refleksion, da de jo netop skal håndtere mennesker i krise. Så de findes nemmere frem, da vi har kandidaterne i flere timer – og ser dem i forskellige situationer.

Desuden er det ikke bare folk fra HR afdelingen, der deltager – jeg kan sagtens finde på, at bede en fra økonomiafdelingen deltage i ansættelsen af folk til alarmcentralen. Som HR har jeg udelukkende en vinkel på et menneske, sidder du derimod i en helt anden funktion, ser du ofte noget, som hverken afdelingen eller HR ser. Ja, jeg har sågar inviteret kunder ind til ansættelsesforløbet.

Har du lyst til at høre mere – og måske udfordre mig med spørgsmål og holdninger, kan du høre mig uddybe ovenstående på Berlingskes HR konference tirsdag den 15. marts, ”HR og Ledelse over landegrænser”, hvor jeg bl.a. vil komme ind på, hvordan vi nu udbreder denne metode til USA og Kina.

15. marts: Berlingskes årlige HR-konference – HR og ledelse over landegrænser

Konferencen afholdes i samarbejde med Visma tirsdag den 15. marts kl. 9-13.

Globalisering ændrer kravene til HR-funktionen. Det gælder både ved opkøb eller åbning af nye forretninger i udlandet, ved rekruttering og i hele HR-rapporteringen. Hør på denne konference, hvordan globale ledere håndterer udfordringerne.

Udover Pernille Sandberg kan du høre oplæg fra bl.a. Jan Verhoek, Executive Vice President HR i JYSK NORDIC, Lisbeth Møller, vicedirektør for HR & Organisation på Københavns Universitet og June Mejlgaard Jensen, administrerende direktør i Visma Services Danmark.

Pernille Sandberg er i dag Director for HR, Communication & CSR hos Falck Group Assistance. Pernille har tidligere været omkring diverse lederjobs i Falck-koncernen. Desuden har Pernille arbejdet med HR i både SOS International og i Euro Alarm. Pernille er uddannet Cand.Comm. fra Roskilde Universitet.
Kontakt Pernille: