Gå til hovedsiden

Sikker og stabil afvikling af Black Week 2020

Vi havde ingen tekniske afbrydelser i løbet af Black Week, og de få mindre hændelser vi opdagede, blev håndteret hurtigt og effektivt.

Vi tager et tilbageblik på en Black Week 2020 som blev en succes for vores kunder, og samtidig forløb smertefrit for vores support-team.

I vores verden, hvor vi laver og leverer tekniske salgsløsninger til omnichannels og netbutikker, er Black Friday (og Black Week), blevet den travleste uge på året. Vi ser salgsrekorder hvert år, og i år har væksten i salg på digitale kanaler været større end nogensinde.

I Danmark blev passerede omsætningen for 2020 på digitale kanaler for første 4.000 milliarder euro, og med kurs mod en samlet omsætning på 6.000 milliarder euro frem mod 2025 så er driftsikkerhed af e-handelsløsninger blevet en kritisk faktor, og ikke mindst i løbet af Black Week.

Vores tjenester skal fungere og være tilgængelige 24/7 også når der er pres på, men vi er også afhængige af tredjeparter, som bl.a. betalings- og fragtleverandører, som vores løsninger er nødt til at tage hensyn til.

Forberedelser

For at afvikle Black Week 2020 så gnidningsløst som muligt, begyndte vi tidligt at planlægge alt omkring processer, nødprocedurer, og backup processer.

I ugerne før Black Friday skalerede vi applikations- og databaseservere på kunder som skulle skaleres op manuelt.

  • Teknisk opskalering og løbende monitorering af vores AWS-hostede netsteder, da det var forventet at trafikken ville komme i bølger.
  • Aktivering af CDN-løsninger for at gøre netstederne bedre i scenarier med høj trafik.
  • Vi havde en særskilt reserveplan for fragtberegning. I tilfælde af store afbrydelser hos forsendelsesleverandører, kunne vi hurtigt bytte til alternative tjenester.
  • Vagtplaner blev lagt og fordelt efter, så der var fuld dækning med teknisk personale hele Black Week.
  • Op til Black Week blev alle tjenester sat i særlig tilstand med særlige rutiner for vedligehold, overvågning og support.
  • Vi koordinerede indsats og procedurer med vores partnere, for at kunne reagere omgående ved kritiske situationer.

Resultater

Black Week 2020 var den mest begivenhedsløse nogensinde – vores processer og monitorering af situationen lønnede sig gevaldigt.

I dagene op til Black Week var der i Norge rapporteringer om problemer med den underliggende betalingsinfrastruktur, men også disse udfordringer løste sig.

I samarbejde med vores partnere, kunder og dedikerede ansatte, kan vi se at vi leverede den bedste Black Week nogensinde, og knuste rekorder næsten hver time.

  • Kunder rapporterer op til 300 % trafikøgning sammenlignet med Black Week 2019.
  • 10 % øgning i antallet af ordrer.
  • 26 % øgning i ordreværdi.

Konklusion

Grundigt arbejde og gode løsninger betaler sig fortsat bedst. Vi er glade for at se, at vores forarbejde på Magento platformen har været med til at sikre en driftssikker og stabil afvikling af Black Week.

Vi havde ingen tekniske afbrydelser i løbet af Black Week, og de få mindre hændelser vi opdagede, blev håndteret hurtigt og effektivt.

Det er aldrig for tidligt at forberede sig til næste år. Tag tallene frem fra sidste år og se hvor det halter mest, så kan vi hjælpe med at finde ud af hvordan vi får tingene til at glide lidt nemmere i den kommende november.

Er du allerede kunde hos os, så ping os på Slack, og hvis ikke, så kontakt os.

Kontakt Visma Digital Commerce

Populære emner

Mest læste