Bliv e-grossist og overlev!

Livet som grossist kan være svært i en krisetid. Konkurrencen er hård, og internt er de daglige opgaver krævende at udføre – både omkostningsmæssigt og tidsmæssigt. Men ved at gå fra at være grossist til at blive e-grossist har de mange grossister en chance for at overleve.

“Bliv e-grossist eller kast håndklædet i ringen!” Det er den besked, som jeg giver mange grossistvirksomheder. Og det er bestemt ikke en rar besked at få for alle. Men min opgave er at provokere dem til at tænke i nye baner, for hvis de fortsætter den kurs, de er på nu, vil de på et tidspunkt ikke længere kunne holde hovedet oven vande og dermed blive endnu et tal i statistikken med virksomheder, som er gået konkurs. Det kan være grænseoverskridende at få besøg af en rådgiver, som pludselig sætter spørgsmålstegn ved en arbejdsproces, som i årevis er blevet udført på en bestemt måde – på deres måde. Men det er sundt at få et par nye øjne til at se arbejdsgangene igennem, og langt de fleste ønsker efter konsulentbesøget at blive e-grossist. En e-grossist er en grossist, som har forstået fordelene ved at automatisere manuelle arbejdsprocesser, og som kan se gevinsten i form af besparelser, effektiviserede arbejdsrutiner og mere tid til virksomhedens kerneopgaver, fx service, salg og produktion.

Digitalisering betaler sig – punktum

I min tid som erp-rådgiver har jeg besøgt mange virksomheder, som stadig ikke er overbeviste om, at digitalisering er fremtiden. De lever blandt andet i den tro, at deres kunder aldrig vil benytte en webshop, og at målgruppen på 60+ kun vil kontakte dem via telefonen. Når jeg mødes med den holdning, spørger jeg dem gerne: “Hvor mange rejser, tror du bestilles af pensionister – og hvor mange procent af de rejser, tror du købes på nettet?” Svaret er op til 90 %. Det får de fleste til at se problemstillingen fra en anden vinkel. Jeg siger ikke, at alle, som kan betegnes som den ældre del af befolkningen, har modtaget digitaliseringen med åbne arme – men en stor gruppe har. Uden en webshop går virksomheden glip af den store potentielle kundegruppe, som gladelig klarer indkøbet på nettet. Derudover giver digitaliseringen af virksomhedens arbejdsprocesser en stor intern gevinst. Ressourcer frigives, der bliver mere tid til andre opgaver, og dermed får virksomheden en gylden mulighed for at øge omsætningen markant.

Det er mit mål at få virksomhedernes øjne op for alle disse muligheder. Efter mange års erfaring med grossister kan jeg se, at der er en række udfordringer, som går igen. Jeg vil i kommende blog-indlæg redegøre for de udfordringer, og hvordan jeg mener, at de bedst løses. For løses det skal de, hvis grossisterne har et ønske om at overleve på sigt.

Klaus Kristensen
Løsningsarkitekt i Amesto Solutions

Klaus Kristensen er løsningsarkitekt hos Amesto Solutions. I sit arbejde fokuserer han på at udfordre og provokere virksomheder i hele Danmark, så de får øjnene op for nye muligheder inden for virksomhedssystemer, som skaber en højere effektivitet. Med mere end 20 års erfaring med implementering af administrative løsninger kan han give kunderne en konkret og professionel rådgivning inden for ERP-systemer. For at kunne yde kunderne en optimal rådgivning følger han nøje med i udviklingen i branchen og bidrager med nye tiltag. Klaus administrerer blandt andet en ERFA-gruppe for grossister, hvor han er i tæt dialog med kunder og producenter, så han altid er opdateret om nye udfordringer og muligheder. Klaus er HD i informatik og økonomistyring. For yderligere information: Kontakt Klaus på telefon 49 22 46 46.