Gå til hovedsiden

Det vindende tilbud vinder ikke sig selv

En Bid Managers bekendelser (del 1)

Få de rigtige personer med på tilbudsbussen – uden dem er der ingen grund til at fortsætte. Det kan lyde meget banalt, men du har med stor sandsynlighed tabt på forhånd og kastet en masse ressourcer efter noget, hvor dine vinderchancer er gående mod nul, hvis du ved kick-off står med et tilbudsteam bestående af de forhåndenværende søm! Naturligvis er dette også en balancegang, hvor virksomhedens mange interesser skal tilgodeses, og alt ikke kan handle om ét tilbud, der bare skal vindes. Selv en meget stor og potentiel meget lukrativ opgave kan vise sig at være dyrt købt, hvis det betyder at gode kunder negligeres og i sidste ende fravælger dig som leverandør i dine bestræbelser på at vinde nyt land.

Heldigvis er det bedste tilbudsteam ikke bare identisk med de bedste individer. Det er langt vigtigere at teamet kan arbejde sammen og fungere som ét samlet hold, end at 5 individualister løber i hver deres retning (med hver deres bilag). Og ikke overraskende er det Bid Managerens opgave, at få alle personer i teamet til at arbejde sammen om ét fælles mål. Skal det lykkedes, skal der være processer, der er strukturerede og transparente for alle. Klare synlige processer hjælper alle til at forstå, hvordan vi kommer i mål. De anskueliggør, hvordan vejen dertil ser ud, og hvilke faser fra læs og forstå til udgangskontrol og aflevering, som tilbudsteamet skal igennem sammen. Samtidig er processerne med til at demontere idéen om ketchup-effekten, hvor alting bliver færdigt i sidste øjeblik. Med en deadline giver det jo sig selv, at venter du længe nok, så skal alting gøres færdig til allersidst. Du kan med andre ord godt få afleveret et tilbud inden afleveringsfristen overskrides uden brug af processtyring. Det lykkes som regel altid! Men det sker på bekostning af det, som du bør værne allermest om i dine bestræbelser på at vinde: Gennemskrivninger og reviews. Ikke bare én gang men 2, 3, eller 4 gange bør du udsætte det producerede for gennemskrivninger og reviews. Jo flere gange jo bedre. Ikke for sjov skyld, men fordi det at vinde kræver, at du møder tildelingskriterierne bedre end dine konkurrenter.

Lige så vigtigt, som at processerne er klare og entydige for alle, lige så vigtig er det, at få rollerne på plads fra start. Mens processerne viser vejen for alle, medvirker rollerne til at hver enkelt person kender sine opgaver og sit ansvar. Hemmeligheden er, at du som Bid Manager, er helt og aldeles afhængig af, at teamet består af personer, som du kan stole 100 % på, og som kan og vil påtage sig opgaver, roller og ansvar, som du hverken kan eller skal løfte. Forsøger du alligevel er det med stor risiko for, at du mister overblikket, at processen kører af sporet, og at tilbuddet mister kvalitet og vinderchancer. Sørg i stedet for at du kender dine lus på gangen. Når alt kommer til alt er det din viden om, hvem der kan levere i hvilken kvalitet og med hvilken hastighed, der gør den store forskel. Og ultimativt er det Bid Manageren, der står på mål for hele tilbuddet uanset resultatet, og hvordan du nåede dertil.

Mest læste

  • Visma trækker i trøjen for en god sag

    I dag er det 1. marts og dermed også forårets første dag i kalenderen. Det har dog ikke været det, der har været det store samtaleemne i Visma House i Carlsberg Byen i dag men i stedet har vi markeret #fodboldtrøjefredag med farverige fodboldtrøjer, konkurrencer og stadionplatte for at støtte om Børnecancerfondens årlige indsamlingsdag.

  • Ret til provision under ferien?

    Får din medarbejder provision, skal du være opmærksom på, at vedkommende har ret til at blive kompenseret for den mistede provision under ferien. Men hvordan skal løn under ferie beregnes, når medarbejderne også får udbetalt provision? Er du nysgerrig, så læs mere her.

  • Omvendt betalingspligt – hvordan er det nu?

    Fra d. 1 juli 2014 har nye regler været gældende for moms ved køb af mobiltelefoner, PC’er, tablets m.v. Vi gennemgår her hvad det betyder både for dig som køber og sælger af mobil- og IT-udstyr.