At drive en webshop – hvor nemt er det egentlig?

Det har aldrig har været nemmere at starte sin egen virksomhed. Med lave startomkostninger og en internethandel, der fortsætter med at sætte rekorder, virker det enkelt at knytte en webshop til den eksisterende forretning eller starte en webshop op.

Sandheden er dog nogle gange en anden. Med øget handel på nettet, bliver udbuddet af webshops for den handlende større og større for hver dag. Samtidig bryder internettet og internationaliseringen de i forvejen utydelige grænser for, hvor forbrugeren handler på nettet. I en nylig rapport fra transportfirmaet Bring fremgår det, at 44% af alle danske handlende har handlet fysiske varer fra udenlandske webshops det seneste år.

Det handler i høj grad om tryghed

Så hvordan sørger du for at din webshop adskiller sig fra de store udenlandske webshops som amazon.com? Det er meget simpelt. I bund og grund handler det om tryghed. Tidligere nævnte rapport fra  Bring viser, at netop tryghed og enkle betalingsmetoder er de altoverskyggende faktorer for de handlendes valg af webshop. Det skal med andre ord være enkelt og overskueligt at handle på din webshop.

Tryghed kan være mange ting. I forbindelse med en webshop handler det om at have en overskuelig webshop med forståelige vilkår samt god produktinformation med flotte, realistiske billeder. Formår en webshop at skabe tryghed hos de handlende, kan en dansk webshop godt konkurrere med de store, udenlandske webshops. Såfremt udbuddet i webshoppen efterspørges af de handlende.

Foruden tryghed er levering også en væsentlig faktor, når kunderne vælger webshop. Er der ikke gunstige leverings- og returneringsvilkår, går ordren ofte til en anden. Meget simpelt skal varen skal leveres hurtigst muligt til den laveste omkostning. Ligeledes skal det være nemt for kunden at returnere varen uden store omkostninger.

Synlighed er nøglen

Ethvert webshopsalg forudsætter naturligt, at dine kunder kan finde din webshop. Som mindre foretagende er det ofte de færreste af os, der har råd eller mulighed for at investere tusindevis af kroner og timer i markedsføring og placering på Google. Som en lille spiller på markedet, skal du derfor have en webshop, der er søgemaskineoptimeret. Ligeledes skal din webshop være mobiltilpasset. Ifølge Dibs e-handels rapport fra 2013, har 1.143.000 danskere brugt deres smartphone eller tablet til at handle på nettet. Dette er en stigning på 37% i forhold til 2012. I samme rapport siger 33% af forbrugerne, at de kommer til at øge deres handel via smartphones og tablets i 2014. Visma’s Webshop er både tilpasset smartphones og tablets og er samtidig søgemaskineoptimeret.

Du skal dog være opmærksom på kvaliteten af de tekster, du lægger på din webshop. Selvom din webshop i forvejen er Søgemaskineoptimeret, så sørg for at anvend gode tekster, der beskriver din virksomhed og de produkter, du tilbyder. Tænk over hvilke ord dine kunder vil søge på, for at finde frem til produkter af den type, du tilbyder. Hvis du sælger håndlavede kommoder i teak-træ, så sørg for at anvende ordet teak-træ. Gerne i flere forskellige vendinger som: ”lækker kommoder i teak-træ”, ”teak-træs kommoder i høj kvalitet”. Det er generelt en rigtig god idé, at spørge sit netværk til råds, i forhold til, hvad de ville søge på hos Google, hvis de skulle finde en teak-træs kommode på nettet.

De gode billeder kan vinde ordrer

Med en stærk visuel identitet, kan du skille din webshop ud fra andre. Sørg for at have flotte og velbelyste billeder af dine produkter. Generelt skal du lægge vægt på at skabe en pæn, overskuelig og gennemtænkt webshop – gerne med et gennemgående farvetema. Med Visma Webshop får du flere gennemtestede temaer at vælge frit mellem, som gør det nemt at lave en webshop med et personligt præg.

Optimer din webshop

Skåret ind til benet, er der nogle grundlæggende råd, du bør tage til dig. Sørg for at din webshop er:

  • Tillidsvækkende med gennemskuelige vilkår for både handel, levering og returnering
  • Udstyret med gode billeder
  • Søgemaskineoptimerer
  • Overskueligt opbygget så kunderne kan finde varerne
  • Betalingsprocessen er nem for kunden
  • Tilpasset smartphones og tablets
  • Og så gør det ikke noget at den har en tæt integration til et økonomisystem

Hos Visma Software tilbyder vi løsninger, der tager højde for de udfordringer, du vil møde med nethandel. Med muligheden for at integrere regnskabsprogrammet VISMA eAccounting til din VISMA webshop, bliver ordrer direkte oprettet i dit regnskabssystem og er herefter klar til fakturering. Her er der mange timer at spare.

Prøv Visma Webshop

God fornøjelse med din webshop.

Simon Beck Darmer startede sin karriere inden for revision og siden har interessen bevæget sig i retning af software og it. Simon har været ansat i Visma Software siden 2010, hvor han startede som supporter og hurtigt derefter fik ansvaret for undervisningen i programmerne. I dag har Simon ansvaret for Vismas online produktportefølje til små- og mellemstore virksomheder.