Er din webshop klar til julesalget?

Godt nok er der stadig næsten 2 måneder til juleaften, men julepynten er så småt på vej frem i butikkerne og julesalget på nettet er skudt i gang.

Derfor er det vigtigt, at din webshop bliver klar nu, så du kan maksimere dit julesalg. Vi giver dig i dette indlæg både et par råd til, hvordan du kommer godt i gang med at åbne en webshop og hvordan du kan optimere din nuværende webshop.

1. Gør det nemt for den besøgende

Når en potentiel kunde lander på din hjemmeside, skal det være lynhurtigt at forstå, hvad du tilbyder og hvordan det kan købes. Det er ofte få sekunder du har til at overbevise den besøgende om, at de skal blive hængende på din side.

Det er derfor vigtigt, at det allerede på forsiden er muligt at gennemskue, hvilke produkter du sælger. Du kan synliggøre, hvad din forretning laver med en kort tekst, men også gode billeder, der viser dine produkter er en god løsning. Et par gode eksempler er henholdsvis den norske side www.onlyhair.no (fokus på at sælge hårpleje og skønhedsprodukter) og det svenske smykkefirma Mor & Mathilda www.morochmatilda.se, der på hver sin måde bruger tekst og billeder til at synliggøre formålet med deres forretning:

onlyhair

 

morogmathilda

 

 

 

 

 

 

 

2. Tilbyd den gode kundeservice

Det er ikke nemt for forbrugeren at finde rundt i de mange webshops, og ikke mindst at differentiere dem fra hinanden. Derfor er det vigtigt, at du skiller dig ud fra dine konkurrenter. Det gør du blandt andet ved at yde en god kundeservice, så forbrugeren føler sig tryk.

  • Byttegaranti
    Fortæl kort og præcist om, hvilke frister og garantier der gælder for din webshop og sørg for at de er synlige på din side.
  • Lang returneringfrist
    Ved at tilbyde en lang returneringfrist, har dine kunder god mulighed for at få byttet deres julegaver. Det kan være netop det der gør, at de vælger din webshop.
  • Leveringsgaranti
    Det er for mange forbrugere vigtigt at vide, hvornår de kan forvente at få leveret deres vare. Det skaber langt mere værdi at erkende en længere leveringstid, end ikke at oplyse dette eller værre: ikke at kunne leve op til det lovede. Oplys derfor om leveringstider, seneste bestillingstidspunkt og eventuelle muligheder for at selv at afhente varen.
    På den måde skaber du tryghed for, at de kan afgive deres ordre i din webshop.
  • Ekstra services
    Tilbyder du eksempelvis indpakning? sørg for at fortælle om sådanne tiltag i din markedsføring. Det kan være på de helt små ting, at du skiller dig ud fra konkurrenten.

3. Gør det nemt for dine kunder at betale

Sørg for at vælge en webshop løsning, der er integreret med forskellige betalingsløsninger, således at dine besøgende kan betale direkte på din side. Her kan eksempelvis nævnes understøttelse af betalingskort, MobilePay og PayPal. Det gør det nemmere for de besøgende at handle på din side, når køb og betaling kan gennemføres direkte på siden.

Behandlingstiden for at få godkendt indløsningsaftaler, kan være meget langsommelig. Søg derfor i god tid, da du ellers risikerer at dette sætter en stopper for dit salg.

Udbyderen af din webshop-løsning kan ofte hjælpe dig med, hvor du ansøger om en indløsningsaftale.

 

4. Skab et lækkert designbadaboom

 

Vi kender det alle sammen. Er et produkt præsenteret indbydende og lækkert, så får det os til at ville købe produktet.

Du skal derfor sørge for, at dine produkter er præsenteret indbydende, og du kan med fordel fremhæve de produkter, som du gerne vil have kunden skal købe.

Lav eksempelvis forskellige størrelser på produktbillederne, brug forskellige typer af skrift og vigtigst af alt – brug professionelle indbydende billeder.

Hvis du ikke selv er en haj med et kamera, kan du med fordel betale en professionel fotograf for at tage nogle lækre og indbydende billeder. Det er selvfølgelig bekosteligt, men det er altafgørende for, at din side kommer til at fremstå indbydende for dine besøgende.

En side der i den grad præsenterer deres varer på en lækker måder er firmaet Badaboom (se billede i højre side).

 

5. Gør din hjemmeside nem at finde

Synlighed er altafgørende på nettet. Det vigtigste her er, at din hjemmeside bliver fundet på Google. En måde at fremme dette på er, ved at gøre din hjemmeside SEO-venlig.

SEO er et begreb, der knytter sig til det dine potentielle kunder søger på i søgemaskinerne og betyder søgemaskine optimering. Du bør derfor overveje grundigt, hvilke søgeord der knytter sig til dit produkt, og hvilke ord du gerne vil findes på. Sælger du eksempelvis bomulds sengetøj, er det en god idé at bruge disse ord i overskrifterne på din side, fremfor at bruge eksempelvis dit firmanavn.

Derudover skal du også tænke meget på, hvordan du får link til og fra dit site. Du kan læse mere SEO her.

Der findes selvfølgelig også andre metoder til let at blive fundet på nettet. Et eksempel er det online markedsførings værktøj Google Adwords, der gør det muligt at købe sig til høje placeringer i Google.

6. Din hjemmeside skal være mobiltilpasset

Dette punkt hænger i høj grad sammen med punktet ovenfor om, at din hjemmeside skal være nem at finde.

Du kender det måske selv, at uanset om du sidder i toget eller foran fjernsynet en fredag aften, så sidder du med mobilen i hånden. Flere og flere bruger netop mobilen til at søge informationer om forskellige produkter og nogle køber endda også direkte fra mobilen. Af samme grund vil en stor del af de besøgende på din hjemmeside komme fra mobile enheder.

Derfor er det vigtigt, at du har valgt en webshop-leverandør, som tilbyder en mobiltilpasset version af din hjemmeside. Det øger ikke alene brugervenligheden, ved at gøre det nemmere for dine besøgende at navigere på din side, men det gør også at din side lettere bliver fundet ved google-søgninger. Google har nemlig indført en parameter, der betyder at hvis du søger fra en mobilenhed, vil kun de sider som er tilpasset til mobilformat blive vist. Læs mere om dette her >>

Har du brug for hjælp til at komme i gang?

Har du ikke en webshop, men produkter du gerne vil sælge? Så er det om at komme i gang, hvis du vil have del i julesalget! Vi afholder ekstraordinært et gratis online webinar, hvor vi viser dig, hvor nemt det er at komme i gang og vi giver dig helt konkrete råd til at optimere din side.

Læs mere og tilmeld dig webinaret

Alle eksemplerne i dette indlæg er lavet med Vismas løsning Visma Webshop, der er så enkel, at du er oppe og køre på få timer. Så i stedet for at stresse over, at julen nærmer sig med hastige skridt, kan du jo nøjes med at prøve en gratis version af vores løsning.

Prøv Visma Webshop

Stine Mieritz har en bachelor i Virksomhedskommunikation og Erhvervsøkonomi fra Copenhagen Business School og er netop påbegyndt en kandidat i Politisk kommunikation og ledelse. Hos Visma er hun ansat som Marketing assistent hos Visma Software.