Fremtidens e-handel er international

Det er efterhånden ingen hemmelighed at danskerne er vilde med at shoppe online – også på tværs af grænserne. Men desværre er de udenlandske forbrugere ikke ligeså vilde med at besøge de danske netbutikker. Det må vi have gjort noget ved! 

Hvor er vi på vej hen?

Med de nye informationsmuligheder ændres forbrugernes købsvaner i et tempo som aldrig set før. Butiksstrukturerne ændrer sig og kundekontakten flyttes i stigende grad over på digitale platforme, og udspiller sig på tværs af landegrænser. Det giver nye muligheder for detailhandelen såvel som for forbrugerne.

Danskerne udnytter i den grad de muligheder! Vi er vilde med at handle i udenlandske netbutikker, og i 2014 lagde de danske forbrugere en tredjedel af deres ordre, svarende til 23. mia. kr. i udenlandske netbutikker. Den anden vej rundt, købte udenlandske forbrugere kun for under 5 mia. kr. i de danske netbutikker (Kilde: www.fdih.dk). Dette skal ikke nødvendigvis ses som en negativ tendens, men nærmere som et kæmpe potentiale for alle danske virksomheder, som enten allerede sælger eller ønsker at sælge deres varer på nettet. Markedet er nemlig enormt uden for landets grænser.

Konkurrencen er hård

En rapport Deloitte har udarbejdet i samarbejde med FDIH, peger netop på at der i 2015 forventes vækst i den internationale e-handel, men at konkurrencen er hård. Rapporten er lavet på baggrund af data og svar fra en række danske e-handelsvirksomheder, og en stor del af de adspurgte peger på at det især er konkurrence fra udenlandske virksomheder på det danske marked som er en stor udfordring.

På trods af den hårde konkurrence tror alligevel 91 % af de adspurgte virksomheder på vækst i den internationale e-handel. På trods af de gode intentioner er tendensen imidlertid, at aktiviteter på de nye markeder ikke planlægges. Det er helt sikkert et sted at starte for de danske virksomheder, som ønsker at slå igennem på det internationale e-handels marked. Derudover handler det i høj grad om, at alle processer og redskaber i virksomheden er klar til håndtere de nye markeder.

(Kilde: Deloitte) 

Visma Webshop er klar til international handel

Vismas e-handels løsning er selvfølgelig klar til at håndtere salg på tværs af landegrænser. Der er eksempelvis mulighed for sprogtilpasset visninger af dine sider, og kunden kan nemt vælge en udenlandsk leveringsadresse.

Hvis du udover Visma Webshop, har Vismas e-conomic online regnskabsprogram vil du samtidig kunne drage nytte af en fuld integreret løsning. Det betyder at når der lander en ordre i din webshop, så bliver denne oprettet direkte i dit regnskabsprogram og er herefter klar til fakturering. Omvendt vil de varer du har oprettet i dit regnskabsprogram automatisk overføres til din webshop.

Du kan prøve e-comomic ganske gratis!

Prøv e-conomic

Stine Mieritz har en bachelor i Virksomhedskommunikation og Erhvervsøkonomi fra Copenhagen Business School og er netop påbegyndt en kandidat i Politisk kommunikation og ledelse. Hos Visma er hun ansat som Marketing assistent hos Visma Software.