Google ændrer kriterierne for søgemaskineranking. Sådan sikrer du, at din hjemmeside bliver fundet

Det kommer som lidt af en overraskelse for mange, da Google annoncerede, at man fra den 21. april indfører en ny algoritme, som kommer til at få stor betydning for, hvordan din hjemmeside vil ranke på Google. Baggrunden for denne ændring er bl.a. at Google vil have, at deres brugere får de mest relevante resultater og den bedste oplevelse, når de anvender søgemaskinen.

Den nye algoritme sørger helt automatisk for at optimere søgningen, så de resultater der vises kun er hjemmesider, som er tilpasset den enhed som man søger fra. Er din hjemmeside således ikke optimeret til mobil, vil Google frasortere din hjemmeside, hvis dine kunder søger fra en mobil enhed.

Helt konkret betyder det, at du kan risikere at miste en fjerdedel af besøgene på din hjemmeside. I dag er det omkring 25 % af alle besøg, som kommer fra en mobil enhed, og det er et tal, som Google forventer kun vil stige de næste år.

Tænk indhold før mobilvenlighed

Der kommer også en del andre ting på spil, når den nye algoritme bliver implementeret. En af de vigtigste ting er evnen til at hjælpe brugerne hen til det, de søger efter, og det vil Google fremadrettet være meget opmærksomme på. En af tingene som de bl.a. vil kigge nærmere på er, hvor lang tid besøgende befinder sig på din hjemmeside – og om de klikker sig videre til nye sider på din hjemmeside.

Derfor er det vigtigt at sørge for dit indhold er optimeret og veltilpasset, og at brugerne kan finde den information, de har brug for med maksimalt 3 klik. Så hvis dit indhold godt kunne trænge til en finpudsning, er det oplagt at kigge nærmere på det, inden din hjemmeside bliver mobilvenlig.

Sådan tester du, om din hjemmeside er mobilvenlig

Der er flere muligheder for at teste om, din hjemmeside er mobilvenlig, og det tager ikke lang tid at tjekke. Det eneste du skal gøre, er at indtaste adressen på din hjemmeside via dette link: https://www.google.com/webmasters/tools/mobile-friendly og derefter tryk på analyser. Derefter går der ikke længe, før du har resultatet.

Når Google vurderer om din hjemmeside er mobilvenlig, kigger de bl.a. efter om indholdet på din hjemmeside tilpasser sig skærmstørrelsen på den enhed, som bliver anvendt, så den besøgende ikke behøver zoome ind for at kunne læse teksten. Derudover kigger Google også efter, om alle tekster er nemme at læse på små skærme, og om links er i brugervenlige størrelser.

Kom med på den mobilvenlige bølge

I Visma Software er en af vores vigtigste målsætninger at effektivisere arbejdsgangene for vores kunder, og dermed være medvirkende til at skabe en lettere hverdag for vores kunder. Eksempler herpå er vores Website- og Webshopløsninger, som er søgeordsoptimerede efter Googles ændrede kriterier for søgemaskineranking. Du skal med andre ord ikke bruge tid på det. Derudover er løsningen ligeledes optimeret til at tracke trafikken med Google Analytics.

Samtidig er Visma Website og Visma Webshop allerede forberedt til at have en mobilvenlig del af din hjemmeside, så du egentlig bare skal sørge for, at indhold på din hjemmeside er relevant for dine kunder. Du kan prøve Visma Website og Visma Webshop gratis i 14 dage.

Nina Larsen arbejdet som Marketingkonsulent hos Visma Software. Hun har en kandidat i kommunikation og erhvervsøkonomi fra Copenhagen Business School. Hos Visma Software arbejder hun bl.a. med content creation og digital marketing.