Har du styr på reglerne omkring cookies?

Det er ikke alle der skal  forholde sig til alle reglerne omkring cookies, det kommer an på, hvordan dit website er indrettet. Det er dog fælles for alle typer af hjemmesider, at hvis du følger tre basale råd, er du godt på vej.

Men først og fremmest hvad er en cookie så egentlig?
En cookie er en lille tekstfil, som gemmes på den besøgendes computer, smartphone, tablet eller ligende, for at websitet kan genkende computeren ved tilbagevendende besøg. Cookies indeholder og lagre information om for eksempel, hvordan hjemmesiden benyttes af den besøgende, men indeholder ingen personlige oplysninger eller virus.

Cookies lagrer oplysninger, fordi det er nødvendigt for mange online ydelser – blandt andet huskes varerne i indkøbskurven på en webshop ved hjælp af cookies. Derudover bruges de til at personalisere hjemmesider, til statistik om brugernes adfærd, målrettet markedsføring, udvikling af mere brugervenlige tjenester m.m.

3 rode råd til opfyldelse af reglerne
Erhvervsstyrelsen har opsat følgende råd:

  1. Ryd op på din hjemmeside og tag kontrol over dine cookies
  2. Informer brugerne om cookies
  3. Få samtykke fra brugerne

1. Ryd op på din hjemmeside og tag kontrol over dine cookies
Mange ejere af hjemmesider ved ikke, hvor mange cookies deres hjemmeside benytter – eller hvilke cookies det drejer sig om. Start derfor med at rydde op på hjemmesiden, så det er dig der har kontrol over indholdet. Samtidig kan du få luget ud i de undersider, der ofte er blevet opbygget gennem årene i forbindelse med events, job-sites, kampagner m.m.
2. Informer brugerne om cookies på
Cookie-reglerne kræver, at brugerne bliver oplyst om cookies på en hjemmeside. Start derfor med at informer den besøgende om de cookies der benyttes og hvad formålet med dem er.
3. Få brugerens samtykke, før du sætter cookies
Det sidste skridt er at sikre, at den besøgende giver samtykke til lagring af disse cookies på deres computer, tablet, smartphone eller lignende.

Erhvervsstyrelsen har lavet en vejledning til, hvordan man opfylder reglerne omkring cookies, se den her

Kilde: Erhvervsstyrelsen

Stine Mieritz har en bachelor i Virksomhedskommunikation og Erhvervsøkonomi fra Copenhagen Business School og er netop påbegyndt en kandidat i Politisk kommunikation og ledelse. Hos Visma er hun ansat som Marketing assistent hos Visma Software.