Hvad er søgemaskinemarkedsføring (SEM)?

Søgemaskinemarkedsføring (SEM)

Du har måske hørt begrebet SEM før, men hvad er det nu liige at det er? Søgemaskinemarkedsføring forkortes i daglig tale SEM, og er en samlet betegnelse for købte placeringer i søgemaskiner, eksempelvis Google og Bing. Det er altså en annonceform, hvor du bruger søgemaskiner som medie for dine reklamer.  

I dette indlæg vil jeg bruge Google og søgemaskineværktøjet Google Adwords som eksempel, da Google er den mest udbredte søgemaskine i både Danmark og resten af verden.

Hvad er Google Adwords?

Google Adwords er Googles annonceringsværktøj, som giver dig mulighed for at annoncere med tekstannoncer som er knyttet til udvalgte søgeord. Via Google Adwords har du mulighed for at definere nogle søgeord, som er relevante for din virksomhed, også knytte disse til annoncer, som bliver synlige når potentielle kunder søger efter disse ord i Google.

Hvor vises dine annoncer?  

Når du bruger Google Adwords som annonceværktøj, vil dine annoncer blive vist i Google, hvor de placeres som de tre øverste i et søgeresultat, samt i højrespalten.

Disse placeringer er markeret med rødt i eksemplet her:

eksempel på SEM

eksempel på hvordan SEM bruges

 

Ved at knytte dine annoncer op i mod søgeord som er relevante for din virksomhed, vil du altså være med i konkurrencen om at blive synlig på disse placeringer i Google.

Dette indlæg er det første i rækken omkring online markedsføring med Google Adwords. Hvis du vil læse mere om mulighederne med Google Adwords, så hold øje med bloggen, hvor jeg blandt andet vil komme ind på, hvorfor du skal annoncere i søgemaskiner, hvordan en annonce sættes op og hvad det koster at annoncere.