Annoncering i Google

Hvorfor annoncere i søgemaskiner som Google?

Der er en lang række fordele ved at annoncere via søgemaskiner som Google. 
Søgemaskineannoncering er en annonceform, som egner sig lige godt både til store aktører med større markedsføringsbudgetter, som for mindre virksomheder. Søgemaskineannoncering er derfor også et naturligt sted at begynde for dig, som er nystartet. Jeg giver dig i dette indlæg 5 grunde til, at Google Adwords er et godt annonceringsværktøj.

1. Ingen opstartsomkostninger

Det eneste du behøver for at starte med at annoncere i Google er, at oprette en Gmail-konto, og registrere det kreditkort, der skal betale for de efterfølgende annoncer.
Derudover er der ingen produktionsomkostninger knyttet til at lave annoncemateriale (udover din egen tid), hvilket gør at der ikke er nogen opstartsomkostninger for at komme i gang med annonceringen.

2. Nemt at komme i gang

Google har gjort det nemt for nye annoncørere at sætte en Google Adwords konto op, og alle trin for at komme i gang er godt beskrevet i Google Adwords hjælpecenter.
På en helt enkel måde, er det altså muligt at sætte en Google annonce op selv. Skal du annoncere i stor skala, kan det dog være en god idé at involvere et bureau eller ansætte en intern ressource til at håndtere det.

3. Det er en fleksibel annonceform

Google Adwords er en meget fleksibel annonceform, som giver dig mulighed for at udvide annonceringen efter dit eget behov. Du er ikke bundet af et forudgivet budget, og du kan helt enkelt justere den sum, du ønsker at bruge på annonceringen. Netop denne fleksibilitet gør Google Adwords til en annonceform for iværksættere og andre mindre virksomheder.

Du kan afsætte en mindre portion penge til annonceringen i starten, og ser du at annonceringen er effektiv, kan du nemt øge budgettet eller udvide det antal søgeord du byder ind på. På den måde vil du kunne udvide din annoncering, når du ser et behov for det. Omfanget af annonceringen kan altså vokse i takt med din virksomhed.

4. Du styrer selv, hvor annoncerne skal vises

En funktion, som gør søgemaskineannoncering unikt er alle segmenteringsmulighederne, som findes i værktøjet. Google lancerer stadig nye opdateringer til annonceringsløsningerne, som dig som annoncør udvidede muligheder for at ramme lige præcis de brugere du ønsker. Du kan eksempelvis afgrænse annonceringen til et geografisk område, hvor din virksomhed holder til. På samme måde kan du udvide annonceringen til nye områder, hvis du ønsker det. Du kan eksempelvis sikre dig tilstedeværelse i Sverige via Google Adwords, hvis det er aktuelt at tilbyde dit produkt/ ydelse på andre markeder end det danske. Du kan altså både annoncere lokalt og internationalt.

5. Du bestemmer selv, hvornår dine annoncer vises

Det er også muligt at gøre annonceringen tilgængelig i forskellige tidsrum og tider på døgnet. Har du et mål om at generere telefonkald til din virksomhed, kan det altså være en fordel kun at være synlig på Google i de tidsrum, hvor din forretning har åbent. På den måde kaster du ikke annoncekroner efter tidsperioder, hvor din telefon ikke er betjent. Netop denne mulighed for at afgrænse annonceringen, gør søgemaskineannoncering til en meget attraktiv annoncekanal for mindre nystartede virksomheder.

Ovenfor har jeg givet 5 gode grunde til, hvorfor alle typer virksomheder kan annoncere i Google, og jeg har gjort det klart at for især mindre virksomheder er det en god annonceform. I de efterfølgende indlæg, der bliver publiceret her på bloggen, vil jeg blandt komme ind på, hvordan man sætter en konto op i Google Adwords og, hvad det koster at annoncere.

 

Ønsker du indtil da at få tips til gratis synlighed og web? Så læs indlægget tag del i væksten på den online markedsplads.  

Anders har arbejdet med digital markedsføring og betale performance-aktiviteter siden 2008. Han er medlem af INMA performancegruppen og holder en række foredrag om performance marketing, både i regi af iProspect, kunder og Google. Anders’ specialeområder er betalt søg, remarketing, display- og videoannoncering, samt performance-strategier. Han er derudover teamleder i iProspect, der et ledende internationalt bureau inden for digital markedsføring. iProspects kunder tæller alle størrelser virksomheder og de hjælper med al performance - lige fra strategi til implementering. Du kan læse mere om iProspect på www.iprospect.com/da/dk/