Kunde og leverandør flytter samarbejdet til London i to dage

Jørgen Fischer Waldorff

De næste to dage er et hold fra Vismas Business Intelligence (BI) afdeling sammen med Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering (STAR), taget til London for at deltage i Gartners Business Intelligence & Analytics Summit sammen. Jørgen Fischer Walldorf er Principal Consultant i Visma Consulting og ansvarlig for Business Intelligence-delen af STAR projektet. Han fortæller her, hvorfor Visma som leverandør og STAR som kunde vælger at tage afsted til konferencen sammen.

Hvad er baggrunden for at I deltager sammen som kunde og leverandør?

Det at være der sammen i stedet for at tage af sted hver for sig giver meget til vores samarbejde. Ved at diskutere de forskellige indlæg og indtryk mens vi oplever dem giver rigtig god effekt. Ofte får vi også inspiration til noget vi arbejder med konkret, vi får tid til at tale om de store visioner, men det kan også være små pains, der opstår i dagligdagen som vi får vendt, fordi vi er sammen i mange timer. Vi får nogle andre nuancer og vinkler på noget, der måske ikke kommer op i dagligdagen.

Det er spændende for kunden at få inspiration til brug af nye teknologier og få forretningsmæssig inspiration. Vi har taget afsted i fællesskab i nogle år, og det er et fælles ønske både fra os som leverandør og fra kunden at tage afsted sammen. Vi får de samme oplevelser mens vi er afsted og vi kan bruge den inspiration vi får til at se, hvordan vi kan udnytte det i vores arbejde i hverdagen. Der er egentlig ikke særligt meget fokus på teknik og teknologi og nye værktøjer, vi bruger mere konferencen til at blive inspireret forretningsmæssigt og til at se på løsninger og konkrete eksempler fra forskellige virksomheder. Vi prøver at få omformuleret vores oplevelser til noget, der i det her tilfælde passer med STAR’s forretning.

Vi deltager som udgangspunkt i seancerne sammen med kunden, vi drøfter inspirationen mens vi oplever den, vi noterer hvordan kunden reagerer og dermed bliver vi i langt højere grad i stand til at levere netop det kunden har behov for.

Som leverandør er det altid interessant at deltage på en konference inden for ens fagområde og så er det jo BI, som er et af Vismas vækstområder, så alene det gør det interessant at deltage.

Hvad forventer I at få ud af at deltage på konferencen?

Vi forventer at blive opdateret på trends og høre om hvad der rører sig i markedet, men også at få konkret inspiration med hjem, som vi sammen med kunden kan udmønte i konkrete projekter. Ofte kan de små, men ”rigtige” idéer vokse og blive til betydende forretningsmæssige løsninger.

Et konkret eksempel på hvad der kan komme ud af fælles oplevelser, er den Sharepoint løsning vi har lavet for STAR, som nu har et par år på bagen. Den udsprang af en inspirationssnak som STARS PO (Product owner) og jeg havde, hvor vi talte om vi ikke kunne bruge de data vi havde på en mere aktiv måde.

Det er et eksempel på en fælles modning at et projekt, hvor vi lyttede til hvad det egentlig var forretningen havde behov for og hvordan vi i fællesskab kunne gøre et eller andet ved det.

Der er flere spor på konferencen, hvilke oplæg glæder du dig særligt til at høre?

Jeg glæder mig til at høre hvad der rører sig inden for BI og Analytics, Big Data, Cloud osv. Der er ingen tvivl om, at meget af det man læser om ikke altid er helt i tråd med virkeligheden. Tingene kommer lidt langsommere end man egentlig gerne vil hype det til. Men der er nogle tendenser og det glæder jeg mig til at høre om. Big Data har man jo talt om i nogle år, men hvor langt er man egentlig med Big Data, hvad er der af konkrete eksempler på, hvor man har brugt Big Data, altså cases og så videre det er jeg spændt på at høre.

Personligt går jeg efter virksomhedsindlæg og cases med en god historie. En case der både rummer noget om forretningsunderstøttelse og teknologi.

Blandt andet har TDC og SAS et fælles indlæg, det er interessant fordi man kender TDC som virksomhed og fordi SAS har nogle teknologier, som vi arbejder med i teamet. Jeg skal prøve om jeg kan finde et indlæg, der handler om visual analytics, som er et SAS produkt. Rent personligt kan jeg se, at der er et indlæg fra Volkswagen omkring datadriven innovation og det synes jeg lyder interessant.

Jeg planlægger de sessioner jeg gerne vil deltage i og nogle gange kan det ske, at sessionen ikke lever helt op til forventningerne, men så kan man smutte ud af lokalet og ind til en anden session. Man kan shuffle lidt rundt, vi vil jo gerne have det optimale udbytte af konferencen.

Tror du at der ovenpå sådan en konference kan komme inputs til at udvikle nye løsninger og produkter fra Visma?

Det vil jeg ikke afvise. Jeg har også tid til at tale med nogle fra mit netværk, som deltager og også andre for at høre, hvad det egentlig er man efterspørger rundt omkring.

Endelig får vi jo en generel indsigt, som kan anvendes i den daglige dialog med potentielle kunder.

Hvor mange deltagere forventes?

Igen her i 2015 er konferencen udsolgt og det betyder deltagelse af ca. 900 deltager, hovedsageligt beslutningstagere.

Er der andre events du vil deltage på i år sammen med kunder?

Vi deltog faktisk på en SAS konference i Frankfurt, hvor vi havde et indlæg sammen med STAR og der bliver formentlig også en konference både i Norge og Sverige, hvor vi vil deltage i partnerskab med kunden.

Josefine Falch worked as Marketing Coordinator in Visma Consulting Denmark. Josefine has a masters degree from Copenhagen Business School in marketing and communication. In Visma Josefine works among other things with digital marketing and communication.
Kontakt Josefine: