Mød en graduate – del 1

Hvad laver du hos Visma?

Jeg begyndte hos Visma i september med ti andre, i forbindelse med Deres årlige graduateprogram.  Nu arbejder jeg som forretningskonsulent og er tilknyttet UX-afdelingen, hvor jeg primært arbejder med analyse af kundens krav og behov, samt udvikling af mockups og prototyper af forskellige digitale løsninger.

Hvad er din favoritopgave?

At blive introduceret til et problem, som der skal findes en løsning på. Eller blot at forbedre en allerede eksisterende løsning, så den bliver endnu bedre, hurtigere og mere brugervenlig. Jeg går op i at et produkt er brugervenligt, hvilket resulterer i en god brugeroplevelse. Den gode brugeroplevelse er med til at give et godt flow. Det gælder om at få brugeren/kunden til at nå ”målet” i en given opgave/produkt, så let og smertefrit som overhovedet muligt. Hvis brugeren har nået ”målet”, uden at der kan fortælles om hvordan det er gjort, er det tegn på en god oplevelse/flow. Da det hele bare er ”fløjet” afsted og alt har været ligetil. En god brugeroplevelse kan være resultatet af mange ting, bl.a. et godt design eller benyttelse af grundlæggende guidelines. – F.eks. ville det være dumt at implementere ”login” nede i venstre hjørne. Man kunne sagtens gøre det, men det ville stride imod brugerens forventning, og dermed give en dårligere brugeroplevelse.

At benytte symboler og farver frem for tekst, er også med til at få brugeren til at handle mere intuitivt, og derved tænke mindre i den givne proces. Vi kender alle senariet hvor man først benytter sig af brugsanvisningen, hvis man ikke kan løse opgaven. Hvis man derfor kan lave et system, som er designet således, at det altid opfører sig som brugeren forventer, vil det resultere i en god oplevelse hos brugeren, og samtidig reducere irritation og forvirring.

Brugeroplevelsen er meget vigtig i forbindelse med branding af et produkt. Hvis man som bruger ikke har problemer med produktets app eller hjemmeside og føler at den hele tiden opfører sig som forventet, giver det en god opfattelse samt oplevelse af produktet. Dette er dog ikke sikkert at det medfører nogen (god) branding, da det blot er hvad man forventer som bruger – altså at produktet fungerer. Derimod, hvis app’en eller hjemmesiden ikke fungerer, og man som bruger bliver forvirret og frustreret, har det en meget negativ virkning på brandet. Der er altså (næsten) ingen som siger hvis produktet er godt. Men hvis man som bruger har en dårlig oplevelse med produktet, vil det helt sikkert resultere i dårlig omtale og markedsføring.
Inden for UX er ordsproget ”Intet nyt er godt nyt” derfor meget relevant.

UX eksempler fra hverdagen

Vi kender alle det eksempel, hvor man skal ind på en hjemmeside for at bestille noget. I den forbindelse skal man indtaste sine personlige oplysninger, som navn, adresse osv. Når alt er udfyldt trykker man ”godkend”, men den melder fejl fordi man har glemt at afkrydse/udfylde et felt. Dette resulterer i en opdatering af siden, hvorefter alle felter er slettet, og der skal indtastes forfra. Det er et af de typiske scenarier, som virkelig kendetegner en dårlig brugeroplevelse. Brugeren bliver irriteret og desuden er der en masse spildtid.

Et andet kendt eksempel er når der skal oprettes en ny adgangskode i et system. Ofte er der kriterier, som adgangskoden skal opfylde. Det kan være store/små bogstaver, tal, tegn og en minimum længde af karakter. Engang da jeg skulle oprette en adgangskode på en hjemmeside, var der et stort problem med brugervenligheden. Hjemmesiden blev ved med at melde fejl om at adgangskoden ikke var gyldig, selvom jeg havde prøvet alle de førnævnte kriterier. Det værste var at fejlmeddelelsen ikke var oplysende, men blot fortalte mig at adgangskoden var ugyldig. Jeg blev derfor nødt til at opsøge support, som gjorde mig opmærksom på at mit navn ikke måtte være en del af adgangskoden, hvilket løste problemet. Dette kunne løses ved en meget simpel meddelelse, som gjorde brugeren opmærksom på fejlen. Dette ville spare tid samt irritation for brugeren.

Hvad laver du lige nu?

Jeg er i gang med idégenerering af et ”gæsteregistreringssystem” som skal reducere den tid gæster bruger i receptionen når de besøger en virksomhed. Dette har været et spændende projekt, da jeg kun fik præsenteret idéen i ca. 15 minutter – resten måtte jeg selv finde på. Her har jeg skulle være kreativ, og forsøge at sætte mig ind i brugernes behov, samt undersøge markedet for allerede eksisterende produkter og finde elementer, hvor dette produkt kunne differentiere sig. Jeg har nu udviklet en prototype, der fungerer på ipads og derved snart kan testes på brugerne.

Læs mere om vores graduate-program

Michael Scharff er ansat i Visma som forretningskonsulent, hvor han arbejder med UX og kundebehov. Han er nyligt uddannet civilingeniør fra Danmarks Tekniske Universitet fra linjen ”Digitale medieteknologier” med speciale i UX design.
Kontakt Michael: