Gå til hovedsiden

Ny Click & Collect – leveret på rekordtid

Visma Digital Commerce digitaliserede omkring 300 butikker med en moderne Click & Collect løsning til Europris’ Magento platform.

Tillid og samarbejde er nøglen til et højt udviklingstempo, selv når udfordringerne er presserende. Visma Digital Commerce digitaliserede ca. 300 butikker med en moderne Click & Collect løsning, og trods nedlukning kunne Europris afhænde påskevarer, og notere en 348% stigning i brugen af Click & Collect.

Den 14. marts kom beskeden om “lockdown” i Oslo og Viken. På dette tidspunkt havde Europris fyldt butikkerne med påskevarer og påskepynt i alle varianter, klar til påskesæsonen. Det blev hurtigt kritisk for os at sælge butikkernes påskevarer, da 93 af Europris-butikkerne måtte lukke på grund af corona-restriktioner.

Sådan beskrev Hege Gåsdal, e-handelschef hos Europris, situationen da en tredjedel af Europris sammen med andre norske butikker måtte afvise kundebesøg i deres butikker.

Vi implementerede hurtigt “ring, Vipps og hent”, som blev promoveret lokalt i butikkernes Facebook-grupper. På trods af regeringens nedlukninger blev butikkerne hurtigt kimet ned af af loyale kunder. Vi havde brug for at gøre noget med Click & Collect på europris.no for at aflaste telefonerne og gøre løsningen mere smidig for alle.

For at opretholde vores betjening niveau besluttede vi at udvide vores digitale tilstedeværelse på vores eksisterende Magento-platform.

På mindre end en uge leverede Visma en komplet, udvidet Click & Collect løsning. Tidligere var det kun muligt at reservere individuelle varer, men med den nye løsning kan kunderne shoppe og afhente hele indkøbskurve med kontaktløs betaling. Påsken var reddet – nu kan du shoppe som før hos din lokale Europris gennem europris.no.

Click & Collect blev lanceret på rekordtid og er et godt eksempel på hvordan vi har udviklet os. Normalt ville det have taget måneder, men på en uge introducerede vi Click & Collect for medarbejdere og kunder.

Strategi og mål

Strategien var at genbruge så meget som muligt af eksisterende, digital infrastruktur med færrest mulige ændringer i butikens rutiner.

Målet var at lade de fysiske butikker levere deres varer til kunder med kontaktløs betaling og levering.

Ud over at Click & Collect giver dig mulighed for at købe flere varer i en og samme ordre, var det vigtigt at få løsningen på plads hurtigt, samtidig skulle det være sikkert og nemt for kunder at betale og afhente varerne uden kontakt med vores butiksmedarbejdere. Med det rette fokus og engagement fra alle parter har vi indført en løsning, som vi vil udvikle videre.

Hvordan eksekverede vi?

Ved hjælp af Magento Commerce platformen, herunder særligt logistikfunktionaliteten, skabte vi en pilot, der udvidede den eksisterende Click & Collect løsning. Et team af udviklere og arkitekter arbejdede i døgndrift på at levere et system, der ikke kun fungerede i Magento, men også i Europris’ egne systemer. Samtidig oprettede Europris kontaktløs betaling i sine fysiske butikker så de kunne leve op til gældende Corona restriktioner.

Skærmbillede af Click & Collect løsningen

Samarbejdet mellem Europris og Visma er præget af gensidig tillid, gennemsigtighed og fælles mål gennem mange år. Dette er en forudsætning for løbende holdsamarbejde om levering og drift af en moderne onlinebutik, der tilfredsstiller kundens behov – selv i uforudsigelige tider.

Click & Collect ville ikke kunne have ladet sig gøre så hurtigt, hvis ikke Visma Digital Commerce havde taget styring på udviklingen i tæt samarbejde med vores tværfaglige gruppe. Resultatet har været overvældende. Click & Collect har haft en stigning på 348% siden løsningen blev lanceret.

Hege Gåsdal, E-commerce Manager i Europris

Corona har tvunget mange kunder og butikker til at gentænke måden hvorpå forretningen drives, og det tydeliggør at de næste fem år ikke altid går som planlagt. Agile arbejdsmetoder, tæt samarbejde og kendskab til platforme og teknologi er grundlaget for at vi kan justere, når behovet opstår, og levere morgendagens online shopping.

Om Europris

Europris er en af ​​Norges største og hurtigst voksende detailkæder og en af ​​de få norske detailvirksomheder, der er noteret på Oslo Børs. Rabatkæden har mere end 260 butikker i hele Norge samt en onlinebutik. Virksomheden har et årligt salg på mere end 6 mia. NOK og har ca. 2700 ansatte. Nogle fokusområder er bæredygtighed, digitalisering af hele virksomheden og stærk vækst på digitale overflader. Målet er gevinst for kunder, medarbejdere, ejere og miljøet.

Om Visma Digital Commerce

Visma Digital Commerce er en teknologipartner for Nordiske onlinebutikker. Vores løsninger er baseret på Magento, Akeneo PIM og Amazon Web Services – og på fra Nordiske forbrugere og udfordringer.

Mest læste

  • Visma trækker i trøjen for en god sag

    I dag er det 1. marts og dermed også forårets første dag i kalenderen. Det har dog ikke været det, der har været det store samtaleemne i Visma House i Carlsberg Byen i dag men i stedet har vi markeret #fodboldtrøjefredag med farverige fodboldtrøjer, konkurrencer og stadionplatte for at støtte om Børnecancerfondens årlige indsamlingsdag.

  • Ret til provision under ferien?

    Får din medarbejder provision, skal du være opmærksom på, at vedkommende har ret til at blive kompenseret for den mistede provision under ferien. Men hvordan skal løn under ferie beregnes, når medarbejderne også får udbetalt provision? Er du nysgerrig, så læs mere her.

  • Omvendt betalingspligt – hvordan er det nu?

    Fra d. 1 juli 2014 har nye regler været gældende for moms ved køb af mobiltelefoner, PC’er, tablets m.v. Vi gennemgår her hvad det betyder både for dig som køber og sælger af mobil- og IT-udstyr.