Gå til hovedsiden

Persondataloven – compliance stiller krav om management!

Virksomhederne skal i gang med at indrette sig efter både de gældende regler i Persondataloven, men i særdeleshed også de kommende regler fra EU. Det stiller ikke kun krav til virksomhedernes HR-personale – ledelsen skal i høj grad på banen og involveres i processen.

Håndtering af medarbejdernes personoplysninger

Den klare anbefaling til alle virksomheder, myndigheder og andre, der behandler personoplysninger, er at komme i gang med at indrette sig efter både de gældende regler i Persondataloven, men i særdeleshed også de kommende regler fra EU. Det stiller ikke kun krav til virksomhedernes HR-personale – ledelsen skal i høj grad på banen og involveres i processen.

Et godt sted at starte er ved at se på håndteringen af medarbejdernes personoplysninger (herunder tidligere medarbejdere og ansøgere), hvor man blandt andet bør have styr på følgende:

  • Hvilke personoplysninger må man behandle vedrørende sine medarbejdere?
  • Hvordan må man behandle disse personoplysninger og hvor længe?
  • Hvem må have adgang til medarbejdernes personoplysninger?
  • Hvornår kræves der samtykke fra medarbejderen?
  • Hvad gælder i forhold til fratrådte medarbejderes personoplysninger, herunder deres email-konto hos arbejdsgiveren?
  • Hvordan skal man forholde sig til hjemmearbejdspladser og de sikkerhedskrav, der gælder i forhold til personoplysninger?
  • Må man offentliggøre medarbejderoplysninger på intranettet eller virksomhedens hjemmeside?
  • Hvad gælder i forhold til logning og kontrol af medarbejdernes brug af internettet og emails?
  • Hvornår skal personaleadministration anmeldes til Datatilsynet?

Nye standardvilkår fra Datatilsynet

I januar 2015 indførte Datatilsynet 12 standardvilkår, som gælder for virksomheders håndtering af medarbejdernes personoplysninger. Disse standardvilkår omfatter krav til virksomhederne om at beskrive, hvordan man beskytter personoplysninger i sin personaleadministration.

Tilmeld dig nyhedsbrevet Persondata Nyt

Vil du gerne følge tæt med i, hvad der sker inden for persondatalovgivning? Så tilmeld dig nyhedsbrevet Persondata Nyt.

I samarbejde med ADVODAN Glostrup sørger Visma for, at du altid er opdateret med seneste nyt, stort som småt, omkring Persondataforordningen fra EU og de regler, som kommer til at gælde i Danmark.

Læs tidligere blogindlæg om Persondataloven

Mest læste

  • Visma trækker i trøjen for en god sag

    I dag er det 1. marts og dermed også forårets første dag i kalenderen. Det har dog ikke været det, der har været det store samtaleemne i Visma House i Carlsberg Byen i dag men i stedet har vi markeret #fodboldtrøjefredag med farverige fodboldtrøjer, konkurrencer og stadionplatte for at støtte om Børnecancerfondens årlige indsamlingsdag.

  • Ret til provision under ferien?

    Får din medarbejder provision, skal du være opmærksom på, at vedkommende har ret til at blive kompenseret for den mistede provision under ferien. Men hvordan skal løn under ferie beregnes, når medarbejderne også får udbetalt provision? Er du nysgerrig, så læs mere her.

  • Omvendt betalingspligt – hvordan er det nu?

    Fra d. 1 juli 2014 har nye regler været gældende for moms ved køb af mobiltelefoner, PC’er, tablets m.v. Vi gennemgår her hvad det betyder både for dig som køber og sælger af mobil- og IT-udstyr.