paperwork

Rekruttering – spar på administrationen

Administrationen ved rekruttering kan føles overvældende og uoverskuelig: forestil dig, at der i et jobopslag står, at kandidaterne skal sende deres ansøgning til dig.

Der kommer 25-75 emails med vedhæftede ansøgninger og CV’er, som du både skal besvare med et ”Tak for din ansøgning” og herefter læse igennem én for én. Herefter skal kandidaterne opdeles i 1) afslag, 2) måske egnede og 3) samtale. Du skal måske printe eller videresende ansøgningerne til en kollega, og du skal sende afslag til de ikke egnede, henholdende mails til de måske egnede, og så skal der indkaldes til 1. samtale med egnede. Alt dette tager tid, og uden faste procedurer kan der let opstå fejl eller misforståelser.

Derfor giver det god mening enten at have et eget rekrutteringssystem og/eller at outsource den administrative del af rekrutteringen, mens du fokuserer på dine kerneområder.

Med et rekrutteringssystem sender kandidaterne ansøgning og CV via din virksomheds hjemmeside eller en jobportal, hvorefter dokumenterne ryger direkte ind i rekrutteringssystemet. Ansøgerne bliver guidet gennem hele processen. Når den enkelte ansøgning er modtaget, får ansøgeren direkte besked og holdes løbende informeret om rekrutteringsprocessen via emails. Henvendelser fra både egen hjemmeside og jobsider håndteres automatisk, og der udarbejdes et hurtigt overblik over ansøgninger, kandidater og status.

Ved outsourcing vælger du selv, om du vil levere det færdige stillingsopslag, eller om det skal udarbejdes ud fra input fra dig. Stillingen slås op på de jobportaler, du ønsker, med et direkte link til samarbejdspartnerens rekrutteringssystem. De modtager alle ansøgningerne, og på den måde undgår du al administrationen.

Du sikrer en hurtig, professionel og strømlinet rekrutteringsproces med ensartet behandling af alle ansøgere og med standardiserede processer. Det sender et positivt signal og styrker dermed din virksomheds image som en attraktiv arbejdsplads.

Ved outsourcing kan du desuden få professionelle HR-konsulenter til at screene de indkomne ansøgninger og udvælge de kandidater, der kan fortsætte til en samtale. Det er efter aftale med dig, at der sendes afslag til ikke-egnede ansøgere, og at egnede ansøgere inviteres til samtale.

Hvis din virksomhed har behov for det, kan outsourcingfirmaer gennemføre personprofilanalyse og validering, ligesom der kan indhentes referencer efter aftale med dig og kandidaten.

Det anbefales, at du eller en fra din virksomhed tager 2. samtale, da ansatte i virksomheden bedre kan bedømme kemi i forhold til virksomhedskultur.

På denne måde har du hele tiden styr på rekrutteringsprocessen, du undgår administrationen og tager selvfølgelig den endelige beslutning om, hvilken kandidat du ønsker at tilbyde ansættelse.

Få hjælp til at komme videre – Find os på Træfpunkt HR den 30/9 og den 1/10

Du kan også finde os på stand 38 på Træfpunkt HR den 30. september og 1. oktober.

Læs mere om Vismas HR-services

Læs mere om Træfpunkt HR

Susan er uddannet Akademimerkonom i HR og ledelse og har 15 års praktisk erfaring inden for HR, heraf 7 år som HR Manager. I Visma Services Danmark A/S hjælper Susan kunder med udførelsen af HR-opgaver. Siden december 2016 arbejder Susan i Azets, hvor hun hjælper kunder med udførelsen af HR-opgaver.