Gå til hovedsiden

Sådan gør du ’søg’ på dit website mere brugervenlig

Du kan arbejde med Type-ahead-suggestions og meta-data for at gøre søgefunktionen på dit website brugervenlig. Se hele listen her…

Mange har heldigvis i dag fået øjnene op for vigtigheden af at have et brugervenligt site, design og navigation. Som brugervenlighedskonsulenter ser vi desværre alt for tit, når vi evaluerer digitale løsninger, at søgefunktionaliteten ikke bliver inkluderet, som en del af brugervenligheden. Der er derimod noget man tager i brug som et komponent i sit CMS system, uden at tænke mere over det. Brugerne i dag er vant til at søge information via Google, og det er derfor naturligt, at de forventer, at søgefunktionen på et website fungerer lige så godt. En søgefunktion som ikke fungerer optimalt forringer brugeroplevelsen markant, så derfor har vi samlet nogle gode råd om brugervenlighed og søgning, du bør være opmærksom på.

Type-ahead suggestion

En af de stærke værktøjer i kassen er at benytte det som hedder ”type-ahead suggestion”. Det fungerer på den måde, at når brugeren begynder at taste, kommer søgemaskinen med forslag til, hvad du kan være i gang med at søge efter. Det gør, at brugerne får den fordel, at de allerede kan se om de skal forvente at finde noget, og forhindre, at de laver stavefejl. Vi kender alle denne form for hjælp/vejledning når vi søger på eksempelvis Google. Vi oplever altid, at brugerne bliver positivt overrasket når søgefunktionen på et website fungerer på samme måde.

søgefelt med eksempler

Eksempeltekst

Når man viser søgeresultaterne er det selvfølgelig vigtigt, at hver enkelt resultat har en sigende og relevant overskrift, men det er mindst lige så vigtigt, at der er et udsnit af den tekst som søgningen relaterer sig til. På den måde har brugerne muligheden for hurtigt at vurdere om resultatet er relevant. Det er utroligt vigtigt, at teksten som vises indeholder det søgte ord, og man bør som minimum vise så meget tekst, at indholdet giver mening for brugeren.

søgemaskine resultater

Fremhæv

Når vi leder efter information er vi blevet vant til at ’scanne’ ned gennem indholdet, indtil vi finder noget som er relevant for den kontekst vi befinder os i. For at understøtte denne brugeradfærd, skal man altid fremhæve de søgte ord. Det skal være nemt for øjet at fange sammenhængen mellem det søgte ord og teksten hvori ordet indgår. Brugeren bliver derigennem hurtigt i stand til at vurdere om et resultat er relevant.

søgning med fremhævede eksempler

Meta-data

Vi ser desværre ofte, at søgeresultater bliver vist med en lang række irrelevant meta-data, så som dato, størrelsen på siden og kilobyte. Vi anbefaler at fjerne alt som ikke er relevant for brugerne for ikke at skabe unødig støj. Derimod skal vi koncentrere os om de relevante informationer, som eksempelvis om et link åbner et PDF dokument, et billede, downloader en fil, så der ikke introduceres overraskende handling for brugeren.

søgning af metadata

Der er skrevet mange bøger og lange artikler omkring, hvordan man laver brugervenlige søgefunktioner, men følger du vores råd er du rigtig godt på vej. Vi er altid parate til at hjælpe med at gøre jeres digitale løsninger mere brugervenlige. Tag kontakt til os, hvis du har spørgsmål om brugervenlighed eller ønsker en gratis evaluering af jeres site.

Mest læste

  • Visma trækker i trøjen for en god sag

    I dag er det 1. marts og dermed også forårets første dag i kalenderen. Det har dog ikke været det, der har været det store samtaleemne i Visma House i Carlsberg Byen i dag men i stedet har vi markeret #fodboldtrøjefredag med farverige fodboldtrøjer, konkurrencer og stadionplatte for at støtte om Børnecancerfondens årlige indsamlingsdag.

  • Ret til provision under ferien?

    Får din medarbejder provision, skal du være opmærksom på, at vedkommende har ret til at blive kompenseret for den mistede provision under ferien. Men hvordan skal løn under ferie beregnes, når medarbejderne også får udbetalt provision? Er du nysgerrig, så læs mere her.

  • Omvendt betalingspligt – hvordan er det nu?

    Fra d. 1 juli 2014 har nye regler været gældende for moms ved køb af mobiltelefoner, PC’er, tablets m.v. Vi gennemgår her hvad det betyder både for dig som køber og sælger af mobil- og IT-udstyr.