Skal vi virkelig sprænge HR i luften?

Den seneste tid har der været flere artikler fra USA og en undersøgelse i Danmark, som kraftigt indikerer, at HR er ved at udspille sin rolle som strategisk sparringspartner.

De fleste spørger sig selv: “Hvad er HR egentlig, og hvilket arbejde bør de udføre?”

Mange oplever, at HR er administration af input til løn, kontrakter, rekruttering, udviklingssamtaler og rapportering af headcount/FTE/sygefravær.

Men hvad nu hvis det også dækkede kursusadministration, leder-sparring (juridisk og menneskeligt), strategisk sparring til den øverste ledelse, talent management og analyse af forretningen?

Kan denne opgave løses af en til to ressourcer, der arbejder med HR? Og får HR prioriteret opgaverne, så der er fokus på de langsigtede løsninger, frem for kortsigtede lappeløsninger?

Mit umiddelbare svar til overskriften er NEJ. Men vi bør have mere fokus på, hvad HR laver, og hvordan de kan skabe værdi, så HR’s fokus i højere grad bliver omsætning og dækningsgrader end kontrol af, om udviklingssamtalerne er afholdte, om lederkurset er gennemført mv. HR skal mere ud i forretningen og gemmes mindre væk bag alle de administrative opgaver.

Hvordan kommer vi derhen?

Det bliver en lang og snørklet proces, som HR ikke bør bære alene men i fællesskab med toplederne. Processen vil kræve en klar forventningsafstemning mellem ledere og HR, så alle i organisationen er bekendt med, hvilke opgaver der ligger hvor og hvorfor.

Et sted at starte kunne være at frigive tid fra egne HR-ressourcer. Det kan gøres ved at strømline de administrative processer, optimere brugen af HR-systemer og eventuelt outsource de administrative opgaver til tredjepart. Det kunne eksempelvis være opgaver som kontraktskrivning, den administrative del af rekrutteringerne, vedligeholdelse af stamdata, support af HR-systemer osv.

Ved at frigive egne ressourcer bevarer man medarbejdere med en større forståelse for virksomhedens kultur og historie. Disse medarbejdere vil, hvis kompetencerne rækker, kunne bidrage til at skabe det fornyede fokus på HR, som der er behov for. Medarbejderne bør fokusere på, hvordan de kan få mere føling med forretningen, specielt med fokus på de forskellige medarbejderes påvirkning af virksomhedens kunder. Endvidere bør de, som mange artikler indikerer, også fokusere på analysen af den store datamængde, virksomheden har på sine medarbejdere. Det vil være med til at optimere processerne ved rekruttering, talentudvikling, back-up på nøglepersoner mv.

Jeg siger ikke, at HR skal være mere mekanisk; dog mener jeg, at der kan arbejdes mere effektivt med de værktøjer, som allerede er til rådighed.

Få hjælp til at komme videre

HR-assistance og -systemer er én af Vismas kernekompetencer og tilbydes til både store og små virksomheder. Ønsker du information om, hvordan vi kan hjælpe din virksomhed, så kontakt Thomas Grundahl Hannberg på mail eller telefon 44 51 81 13.

Læs mere om Vismas HR-services

Deltag i morgenmøde om forretningsdrevet HR den 5. november 2015

Den 5. november 2015 dykker vi endnu dybere ned i temaet ”Forretningsdrevet HR”, når HR-rådgiver Gitte Mandrup holder et inspirerende indlæg ved morgenmødet på vores kontor i Herlev. Hold øje med programmet for arrangementer i Visma Kundeklub. Her vil inden længe være et link til tilmelding.

Thomas er uddannet Cand.merc.AUD og er teamleder i Visma HR-Services & Servicedesk. Thomas har været i Visma i 8 år og hjælper kunder med opgaver inden for løn og HR med hovedfokus på effektivitet.