Sociale medier og samarbejde bliver normen

 social-mediaDet spår Oxford Economics i hvert fald i sin rapport Digital Megatrends 2015.

Mens vi venter på resultaterne af undersøgelsen af danske organisationers brug af sociale medier, kan vi kigge lidt på de internationale tendenser omkring sociale medier. Oxford Economics har tidligere i år udgivet rapporten Digital Megatrends 2015, som er baseret på en global undersøgelse af executives fra  forskellige brancher.

I rapporten fremhæves sociale medier og samarbejde som én af fire digitale megatrends, der vil forandre måden vi driver forretning på. Mens antallet af brugere fortsætter med at vokse på de sociale medier, lever diskussionen omkring forretningsværdien af de sociale medier dog fortsat videre. I  undersøgelse udført af Oxford Economics angiver en tredjedel af respondenter at sociale medier allerede er en integreret del af virksomhedernes corporate communication strategi, og faktisk er det kun en femtedel af respondenterne, der angiver at de slet ikke anvender sociale medier i deres virksomhed.

Respondenterne angiver at sociale medier tilfører deres forretning værdi i form af:

  • Forbedret kommunikation med kunderne
  • Øget forståelse for kundernes behov og adfærd
  • Forbedret interaktionen med kunderne
  • Mulighed for at holde sig ajour med seneste nyheder og udviklinger inden for deres forretningsområde
  • Mulighed for at nå nye kunder

De virksomheder, som har set succes med sociale medier, har i høj grad fokuseret på at opbygge communities, som rammer de rigtige mennesker med de rigtige samtaler.

Vi bruger selv sociale medier i vores måde at interagere med omverdenen på, og vil uden tvivl øge anvendelsen af sociale medier næste år. Bruger din organisation sociale medier, og hvordan tilføre sociale medier din organisation værdi?

Dorthe Hietala was previously Head of Marketing at Visma Consulting A/S. With extensive experience from various international sales and marketing roles, Dorthe drives lead generation efforts through inbound and outbound marketing activities to help build a strong sales pipeline. Always focusing on securing ROI from sales and marketing activities means that the gap between marketing and sales gets much smaller or even disappears.