En simpel opskrift på en succesfuld digitaliserings-strategi

En simpel opskrift på en succesfuld digitaliseringsstrategi kunne begynde med at få identificeret de digitale selvbetjeningsløsninger, der vil kunne give det største udbytte og gøre dem obligatorisk én for én.

Hvor er udbyttepotentialet størst? Det kan der være mange meninger om, men ville det ikke være oplagt at lade Digitaliseringsstyrelsen tage ejerskabet og finde svaret? Og i samme åndedrag erkende at en sådan opgave aldrig slutter helt og i bund og grund handler om, ud fra det bedst mulige øjebliksbillede, at kunne udpege den selvbetjeningsløsning, der tjener pengene hjem hurtigst og kan genere det største udbytte.

Lad os sige at Digitaliseringsstyrelsen udarbejdede en prioriterede liste over offentlige digitale selvbetjeningsløsninger, hvor business casen viser, at investeringerne står mål med gevinsterne. Det ville give klarhed over, hvor pengene til digital velværd først og fremmest skulle kanaliseres hen, og samtidig ville det give leverandørerne mulighed for proaktivt at byde ind med it-løsninger, der kan realisere potentialet.

Et yderligere skridt ville dernæst være at gøre de selv samme selvbetjeningsløsninger obligatoriske, sådan som det er målet med ansøgning om sygesikringsbevis, anmeldelse af flytning og tilbagebetaling af SU-lån (m.fl.).

Jeg er direktør for salg og forretningsudvikling i Visma Consulting. Gennem mere end 12 år i it-branchen har jeg arbejdet med projekt- og teamledelse, forretnings- og brugerdrevet innovation samt Sales - og Bid Management. Jeg interesserer mig for hele processen fra idé til realisering af it-løsninger, og arbejder i dag primært med salg.
Kontakt Allan Lundgaard: