Undersøgelse af danske organisationers brug af sociale medier

social-mediaDansk Erhverv, Børsen og SocialSemantic.eu gennemfører en landsdækkende undersøgelse af, hvordan danske organisationer anvender sociale medier, cloud og mobile applikationer. Visma Consulting deltager som projektpartner, og har inviteret vores kunder til at deltage i Danmarks største undersøgelse af dansk erhvervslivs anvendelse af sociale medier. Undersøgelsen skal være med til at erstatte hype med klare og relevante facts omkring erhvervslivets brug af sociale medier. 

De sociale medier, cloud og mobile applikationer fylder mere og mere i vores hverdag. For et år siden blev den første afdækning af danske organisationers erfaring med og brug af sociale medier gennemført. Det var et spændende studie, som bl.a. viste, at de sociale medier har gjort deres indtog i erhvervslivet, men at de fortsat ikke var forankret som en naturlig del af virksomhedens strategi og udvikling.

Mange er – med rette – usikre på, hvordan de skal finde og måle den reelle forretningsmæssige værdi af investeringer i sociale medier, cloud og mobile applikationer, og mange går i en stemning af ’hype’ ud på de sociale platforme uden en klar strategi og uden at have taget højde for tidsforbruget. Organisationerne får heller ikke opstillet klare forventninger og kan efterfølgende ikke måle og evaluere på indsatsen. Resultatet er ubrugte sider (’kirkegårde’) på blandt andet Facebook og en resulterende stemning af, at ”sociale medier nok ikke er noget for os”.

Vær med i undersøgelsen

Den landsdækkende undersøgelse, som gennemføres netop nu skal være med til at erstatte usikkerheden med facts og valide data. Den stiller 50 centrale spørgsmål til organisationer og virksomheder fra et bredt spektrum af brancher, og henvender sig både til dem, der allerede har erfaringer med sociale medier, cloud og mobile applikationer, og dem, som overvejer at gå i gang.

Undersøgelsen retter sig mod flere afdelinger i organisationen, der kan anvende sociale medier, cloud og mobile applikationer som strategisk værktøj: PR og kommunikation, salg- og marketing, it og webteam, direktion og ledelse, produktudvikling, R&D, personale og HR, service og support.

Vigtigt i gære

Undersøgelsen distribueres i samarbejde med cirka 300 danske rådgivningsfirmaer og er den første af sin art i Danmark. Resultaterne samles i en rapport, som udsendes til alle respondenter i starten af 2012.

Resultaterne skal blandt andet hjælpe organisationerne med at danne et billede af, hvad de skal begynde at lede efter, og hvordan værdien ved investeringen i sociale medier, cloud og mobile applikationer giver udbytte. Målet er at ikke at opstille ’skrækscenarier’ men at vise, at noget vigtigt er i gære.

Konklusionerne skal inspirere til nytænkning og give de aha-oplevelser der gør, at organisationen med større sikkerhed tager sine første – eller næste – skridt ud i brugen af de sociale medier, cloud og mobile applikationer.

Dorthe Hietala was previously Head of Marketing at Visma Consulting A/S. With extensive experience from various international sales and marketing roles, Dorthe drives lead generation efforts through inbound and outbound marketing activities to help build a strong sales pipeline. Always focusing on securing ROI from sales and marketing activities means that the gap between marketing and sales gets much smaller or even disappears.