Vækst og innovation fra mobile enheder

Mobilen har været igennem en omfattende udviklingsproces. Det startede for over 40 år siden, og den første udfordring var ganske enkelt at få enhederne til at tale sammen. Det var først i 1989 at den første bærbare telefon blev lanceret, før det var de fleste mobiltelefoner installeret som biltelefoner, fordi de var alt for store til at man på en enkel måde kunne tage dem med sig.

Siden dengang har mobiltelefoner udviklet sig i en rivende fart. I dag kan man næsten ikke forestille sig en mobil uden SMS, internet, touch screen, GPS, video, kamera, musik og Bluetooth. I dag benytter stort set alle mobilen som deres foretrukne webplatform. Hvorfor ikke udnytte at vi allerede har mobilen liggende i lommen, også på arbejdspladsen? I dag anvendes mobilteknologi til at øge hastigheden af service, produktivitet og effektivitet eksempelvis ved at fakturere, registrere timer og holde styr på kunderne direkte på mobilen.

Effekten af innovation

Ingen virksomheder har nogensinde oplevet vækst ved at forblive status quo. De virksomheder, der er villige til at innovere deres forretning opnår resultater på bundlinjen. Netop her ligger der et kæmpe potentiale i den mobil både du og dine medarbejdere allerede har liggende i lommen. Ligesom mobilen i høj grad har udviklet måden vi tænker og interagerer på i vores privatliv, kommer mobilen nu til at have en afgørende betydning i måden vi tænker forretning på. De virksomheder der inkorporer mobile enheder i deres forretning, vil opnå resultater, mens de der står på sidelinjen hurtigt sakker bagud.

Transformer mobilen til profit

Der er blandende meninger omkring, hvordan fremtiden for mobile apps ser ud, men det synes trods alt ret klart, at platformen er en af de mest succesfulde måder at konvertere brugen af mobile enheder til profit for din virksomhed.

Den bedste mobilevækststrategi opnås ved at forberede og gøre de nuværende forretningsgange klar til at bruge mobile enheder. Hvis du eksempelvis giver en tablet til en læge, vil det ikke forbedre behandlingen af patienten, medmindre sundhedsdata og patientjournaler rent faktisk er tilgængelig via den mobile enhed. Ligeledes er der kun en lille fordel i at tilbyde kunderne mulighed for at bestille dine varer fra en mobil enhed, hvis dette system ikke er integreret med de andre processer i forretningen.

Du tænker sikkert at det er forstyrrende, for arbejdsindsatsen at lade dine medarbejdere bruge mobilen, og det er det med stor sandsynlighed.. Inddragelse af mobilen i din virksomhed kan være forstyrrende, men er den ikke allerede det? Så hvorfor ikke få noget givende ud af denne forvirring? Første step er altså at få gjort forretningen klar, og en del af denne proces er at genoverveje hele din forretning – lige fra indkøb til fakturering. Dem der vælger en systematisk og strategisk tilgang til grundigt at revurdere deres nuværende driftsmodeller og processer vil finde nye muligheder for at øge effektiviteten, produktionen og fremme innovationen, så de i sidste ende opnår vækst.

De vigtigste spørgsmål at stille sig selv

Når du skal udforme den mobilevækststrategi for din forretning, er et godt sted og starte at stille dig selv følgende spørgsmål:

  • Hvilke processer kan udføres på en mobil?
  • Kan min udbyder af software tilbyde eller udvikle disse applikationer og services?
  • Er disse apps allerede tilgængelige på markedet?
  • Kan disse apps integreres med min nuværende forretningsgange?
  • Hvad er konsekvensen for mine medarbejdere?

Visma hjælper din virksomhed på vej

I Visma Software arbejder vi hver dag på at effektivisere og simplificere hverdagen for vores kunder. Et eksempel på en af vores mobile applikationer er Visma eAccounting App. App’en hjælper dig med at holde styr på din virksomhed uanset, hvor du befinder dig. App’en giver dig mulighed for at arbejde med online fakturering og regnskab – direkte fra mobilen. Er du eAccounting-kunde, er App’en selvfølgelig gratis for dig. Med App’en kan du blandt andet:

  • Oprette nye fakturaer og fakturere direkte i App’en
  • Sende meddelelser og e-mails til de andre i firmaet
  • Registrere timer
  • Modtage notifikationer når en ordre lander i webshoppen
  • Holde styr på kundernes udestående
  • Få fuld integration til regnskabsprogrammet Visma eAccounting

Se videoen om Visma eAccounting App:

Vi udvikler løbende funktionaliteten i App’en.  Følg med på vores website eller på Twitter – så skal vi nok sørge for at holde dig opdateret!

Stine Mieritz har en bachelor i Virksomhedskommunikation og Erhvervsøkonomi fra Copenhagen Business School og er netop påbegyndt en kandidat i Politisk kommunikation og ledelse. Hos Visma er hun ansat som Marketing assistent hos Visma Software.