En god start med Epos Løn hos Lemminkäinen A/S

Muligheder frem for begrænsninger

En god start med Epos Løn hos Lemminkäinen A/S

”Vi så en høj brugervenlighed i Epos, som vi ikke fandt tilsvarende i andre løsninger”

Da Lemminkäinen besluttede, at det var tid til et nyt lønsystem og overvejede Epos, indledte de med at tale med andre virksomheder, som allerede brugte Epos. ”Vi hørte kun gode ting”, siger Helle Löwe Knudsen.” En af de virksomheder, som vi talte med, var Icopal, som vi tidligere har været en del af. Vi vidste jo helt sikkert, at vi ville få et ærligt svar fra dem”.

Lemminkäinen fortsatte med at skele til andre Epos-brugere og stødte i den forbindelse også på en kundehistorie om Colas. ”Det var jo godt at se, at en anden virksomhed i vores branche kunne bruge systemet”, siger Helle Löwe Knudsen. ”Så vidste vi, at det kunne håndtere vores sæsonansættelser, tillæg, variable tillæg og den slags. Vi er jo ingen almindelig produktionsvirksomhed!”.


Problemfri integration

Samtidigt med det nye lønsystem skulle Lemminkäinen også have et tidsregistreringssystem, som blev skræddersyet til dem.

”En af grundene til, at vi valgte Epos, var jo, at der ikke var nogen begrænsninger i forhold til integrationen til et tidsregistreringssystem”, siger Helle Löwe Knudsen. ”Og så var Epos meget opdateret – det var det mest moderne og det mindst tunge system. Det var også det mest brugervenlige system”, forklarer Helle Löwe Knudsen.


En god og hurtig start

Processen fortsatte med en workshop, hvor Lemminkäinens behov blev klarlagt. ”Det var en rigtigt god oplevelse”, husker Helle Löwe Knudsen. ”Vi kunne se, at Epos kunne give os løsningen på mange ting, og at det kunne gøres nemt. Vi endte med at have en god fornemmelse i maven. I stedet for at være bange for at skulle i gang med noget nyt, glædede vi os til at komme i gang med Epos, fordi vi kunne se, at det ville kunne løse problematikker for os og gøre vores hverdag lettere”, konstaterer Helle Löwe Knudsen og Jytte Jensen.

Jytte Jensen og Helle Löwe Knudsen har begge været på grundkursus hos PBJ og er enige om, at de bagefter var godt rustede til at gå i gang med at bruge Epos. ”Vi fik prøvet systemet og lavede udskrifter”, husker Helle Löwe Knudsen. ”Men nu vil vi gerne på et udvidet kursus, så vi kan få sat gang i idéerne”. Både Helle Löwe Knudsen og Jytte Jensen er nysgerrige og glæder sig til at se, hvad systemet kan, når man rigtigt kommer i gang. ”Vi finder hele tiden nye ting”, siger de. ”Så gør vi lige sådan!”.

Det skulle også gå stærkt. Processen startede i oktober, og i januar skulle der køres løn for de 300 medarbejdere. ”Det var en festdag”, husker Jytte Jensen.

Muligheder frem for begrænsninger ”Det er positivt nu at kunne tænke i muligheder i stedet for i begrænsninger. Epos har utroligt mange muligheder, som vi glæder os til at benytte”, siger Helle Löwe Knudsen. ”Man skal lige have det i hænderne. Processer, som vi før håndterede manuelt, kan vi bare lægge i systemet nu”.

”Jeg har også været til erfamøde, og det er jo altid en positiv oplevelse”, siger Helle Löwe Knudsen. ”Man får jo altid nogle guldkorn med hjem. De små ting, som gør hverdagen nemmere”.

Erling Krog uddyber: ”Vi var i en meget tæt proces med PBJ. Vi havde på forhånd nogle kravspecifikationer, men ved at PBJ stillede en række udfordrende spørgsmål, blev vi skarpere på disse krav. Der opstod også ting, som ingen havde tænkt over på forhånd, og de blev løst løbende”.


Nem overgang til eIndkomst

”Overgangen til eIndkomst var en god oplevelse”, siger Helle Löwe Knudsen. ”Det fungerede, som det skulle. Vi fik et par fejl, da vi koblede en ekstra virksomhed på, men det havde vi regnet med, for det vidste vi, at SKAT ikke kunne håndtere. Det havde ikke noget med Epos at gøre. Vi er sluppet meget nemt i forhold til andre virksomheder. Men man kan jo ikke lancere sådan noget helt uden problemer”. Jytte Jensen tilføjer: ”Det fungerede fra starten med Epos, jeg kan ikke huske, at det gik galt på noget tidspunkt”.


Glade brugere

Helle Löwe Knudsen og Jytte Jensen har endnu svært ved at sige, præcis hvor meget Epos kommer til at betyde for dem på langt sigt, men de er enige om, at det er et meget brugervenligt system. ”I Epos kan vi selv rette systemet til, hvor vi før skulle have en konsulent ind over, så nu sparer vi både tid og penge”, siger Helle Löwe Knudsen ”Det giver en anden tilfredsstillelse”, tilføjer Jytte Jensen. ”Jobbet er sjovere, og vi har en større forståelse for systemet”.

De er enige om, at Epos kører fint, selvom de stadig mangler et par tilretninger f.eks. i forhold til de sæsonansatte, som ikke alle har været igennem systemet endnu. ”De sæsonansatte er jo først lige kommet ind her efter påske”, siger Helle Löwe Knudsen. ”Så nu skal vi til at bruge alle de specielle tilretninger, vi har fået lavet i systemet”.

Derudover er de begge glade for, at PBJ hele tiden udvikler systemet. ”Vi har allerede fået tre eller fire opdateringer”, siger Helle Löwe Knudsen. ”Det er meget positivt, at PBJ følger med. Og lever i systemet sammen med brugerne”, slutter hun.

Fakta

Lemminkäinens hovedaktivitet er produktion og udlægning af asfalt for offentlige og private bygherrer. Lemminkäinen har hovedkontor i Silkeborg med ca. 30 medarbejdere. De øvrige ca. 240 medarbejdere er spredt over hele landet på 4 regionskontorer og 7 asfaltfabrikker.

Lemminkäinen er et datterselskab af Lemminkäinen Corporation - et finsk børsnoteret selskab med en omsætning på over 10 mia. kr. og mere end 7.000 ansatte. 

http://www.lemminkainen.dk/

Udfordring:

  • Forholdsvis komplicerede lønforhold (sæsonansættelser, tillæg, variable tillæg mv.)

Løsning:

  • Epos Løn

Resultat:

  • Problemfri integration
  • Tidligere manuelle processer er automatiserede
  • Integration til tidsregistreringssystem

Har I lignende udfordringer?

Læs mere om Epos her

Download som pdf

Kommer snart