JH Transport ApS om Visma Business

Transportløsning

JH Transport om Visma Business

JH Transport har øget omsætningen uden flere omkostninger

JH Transport ApS har 15 biler og flere end 40 medarbejdere, der er specialister i transport af møbler og kunst. Med ERP-løsningen fra Visma Business er det nu slut med at flytte papirer - de har oplevet stor vækst uden at udvide administrationen. 

I 2015 kan JH Transport fejre 35 års jubilærum, og er i dag en omfattende virksomhed, der såvel lokalt som globalt håndterer alle typer af forsendelser og opgaver - lige fra auktionshuse til udstillinger samt flytninger for private of erhvervslivet. 

Gammel DOS-løsning blev væksthæmmer

Som mange andre virksomheder med stor travlhed i hverdagen er skift af et centralt IT-system ikke lige dét, der ligger øverst i bunken over opgaver, man gerne går i gang med. Men hos JH Transport måtte ledelsen i 2010 erkende, at den efterhånden gammeldags og DOS-baserede Navision-løsning, der primært fungerede som økonomisystem, ikke længere understøttede den voksende transportforretning godt nok. 

Virksomheden mærkede kun krisen i et halvt års tid, så kom der igen fuld tryk på forretningen. Ikke mindst grundet JH Transports tætte samarbejde med Lauritz.com, og det at mange satte deres indbo til salg for at skaffe kapital. Det begyndte at udfordre IT-systemet.

- Systemet blev ikke supporteret længere, og kunderne begyndte at efterspørge funktioner, det gamle system ikke indeholdte, såsom online booking og tracking af flyttegods. Vi begyndte derfor at se os om efter en mere tidssvarende løsning, fortæller Mikkel Hansen, der blev udpeget til at finde et nyt IT-system.

Ukendt IT-system overhalede i opløbet

Mikkel Hansen startede sin søgen med at lede efter en IT-løsning, der var rettet mod flyttefirmaer og pakketransport. Han måtte konstatere, at de ikke indfriede virksomhedens krav. Han udvidede derfor sin søgen til mere gængse systemer. C5 var således også inde i billedet, men det havde kun fem standardrapporter inkluderet i prisen, så også dét system kom til kort. 

I takt med, at Mikkel Hansen selv blev mere og mere bevidst om, hvad han ledte efter, steg frustrationerne over det, markedet kunne tilbyde. Investeringer på op til 800.000 for indkøb og implementering af et brugbart system var ikke usædvanligt, også følte han sig ikke sikker på, at der ikke kom ekstraudgifter. 

På et tidspunkt i søgeprocessen får han anbefalet at se nærmere på Visma Business. Han havde ikke hørt om systemet, men en tilbudspris på ca. 150.000, der umiddelbart indfriede alle krav og ønsker, gjorder at han gik i realitetsforhandlinger med Claus Porsborg fra Visma Business partneren Balance IT. 

- Tilbudsprisen holdt og vi har endda fået nogle ekstra moduler tilknyttet, så det er tilpasset vores behov. Det nye system fungerer rigtig godt som ordrebehandlingssystem, hvilket er kritisk for os. Så er det også ekstremt fleksibelt. Felter fra lagermodulet bruges for eksempel til andre ting, fordi vi ikke bruger lagerelen. Vi kan også sortere kørsler på en tur og vi kan importere data fra andre systemer, siger Mikkel Hansen.

Større kundetilfredshed

Kunderne har også taget det nye system til sig. Tidligere skulle de selv ind på hjemmesiden og hente priser. I dag kører alt inkl. betaling via Visma Business, og alt inklusiv flytning af ture sker fra systemet. I den nye løsning kan JH Transport også sende mails direkte til kunderne fra systemet. Kunderne oplever hurtigere service og det sparer tid for medarbejderne.

- Det er svært at sige, hvor meget det har sparet i administrationen, idet vi i mellemtiden er vokset meget. Men det har helt sikkert sparet os for en del omkostninger, for mens omsætningen er steget og der er kommet flere lagerfolk og chaufører, har det ikke været nødvendigt at skalere bogholderiet op. Implementeringen tog lidt længere tid end forventet, men det var nu mest fordi, det tager tid at ændre vaner. Selve dataflytningen og systemskiftet tog kun et par uger, understreger Mikkel Hansen.

Flytning af bohave for hjemvendte

En anden opgave, som virksomheden er specialiseret i, er at sørge for repatriering i samarbejde med Dansk Flygtningehjælp. Det betyder, at bohave sendes til hjemlandet for de flygtninge og indvandrere, der skal repatriere, som det hedder, når man med støtte fra den danske stat vender retur til hjemlandet. 

- Vi har valgt at specialisere os på dette område, hvor affektionsværdien ofte er større end godsværdien. Visma Business er også her en god hjælper, idet vi kan indlægge data på kontaktpersoner og selvom det egentlig er et ERP-system, så kan vi godt bruge det som et CRM-system. Der er også ting, der udvikler sig i forretningen, og vores krav øges derfor også løbende. Den eneste begrænsning, vi indtil nu har fundet er, at vi godt kunne bruge et sprogmodul og muligheden for at printe labels på det lokale sprog, som forsendelsen skal til, men måske kommer det en dag, smiler Mikkel Hansen.

 

JH Transport øger omsætningen uden flere omkostninger med Visma Business

 

"Systemet har helt sikkert sparet os for en del omkostninger. For mens omsætningen er steget og der er kommet flere lagerfolk og chauffører, har det ikke været nødvendigt at skalere bogholderiet op"

Mikkel Hansen, JH Transport ApS

Fakta

JH Transport er specialister i transport af møbler og kunst, og formidler forsendelser worldwide.
Virksomheden henter og bringer varer direkte til erhvervs- og privatkunder. 

Læs mere om JH Transport

Leverandør

Løsningen er levereret af vores certificerede forhandler Balance IT.
De er specialiseret i ERP løsninger til økonomi, CRM, transport, projektstyring, produktionsstyring og forskellige rapporteringsprogrammer.

Læs mere om Balance IT

Udfordring:

  • Navision løsning på DOS-platform, der manglede funktionalitet og som ikke længere blev supporteret

Løsning:

  • Visma Business Transportløsning 

Resultat:

  • Større kundetilfredshed
  • Bedre overblik og mindre spildtid
  • Mere effektiv administration med færre papirer

Har du lignende udfordringer

Læs mere om ERP-systemet Visma Business