PP Jensen A/S om Visma Business

Transportløsning

PP Jensen om Visma Business

IT-systemet er et strategisk værktøj i vognmands- forretningen

Efter en årrække med et it-system, der ikke kunne leve op til de voksende behov for transport- og logistikhåndtering, valgte vognmandsfirmaet PP Jensen A/S at investere i Visma Business Transportløsning - med øget lønsomhed, større kundetilfredshed og stærkere konkurrencedygtighed til følge.

Vognmandsfirmaet PP Jensen A/S i Ringsted transporterer udelukkende hårde hvidevarer. Varerne kommer fra producenten og skal så enten videre til butikken eller direkte ud til slutkunden. For at reducere spildtid og optimere arbejdsgange bliver både it-systemer, omkostningsbase og indtjeningsmuligheder konstant gennemgået.

- Vi havde et Concorde C5-system til at starte med. Det håndterede økonomi, lager og ordremodtagelse. Det var ikke særlig fleksibelt, og skulle man rette noget, blev det hurtigt dyrt, fortæller adm. direktør Morten Falch Jensen fra vognmands og logistikvirksomheden PP Jensen A/S.

Fleksibilitet og brugertilpasning

Han begyndte derfor at researche blandt mulighederne i markedet og stødte undervejs i processen på Visma Business. Morten Falch Jensen fandt systemet interessant, dels på grund af fleksibiliteten, dels på grund af prisen.

- Jeg kan godt lide at sidde og designe skærmbilleder og tilrette funktioner til vores eget behov, så systemet passer til vores forretning. Derigennem finder jeg også måder at forbedre arbejdsprocesserne på.

PP Jensen A/S får godt 90% af bookingerne via EDI og ca. 1 % via hjemmesiden. Nogle gange er der brug for programmering for at håndtere en ordre mere effektivt og korrekt. Det kan virksomheden selv tilpasse og for eksempel lave ruter i systemet.

- Fordi Visma Business er en åben database, kan vi også integrere andre programmer med systemet, eksempelvis TomTom GPS. Når en chauffør får en tur, tager han sit printede fragtbrev med en stregkode på. Og når han scanner fragtbrevet, indlæses det automatisk i vognens GPS, hvor han samtidig indtaster forventet ankomsttid. Via en anden tredjepartsløsning melder systemet ind til mig, hvornår bilerne er ude hos de enkelte kunder, fortæller Morten Falch Jensen.

Forbedret kundeservice

Kunderne kan undervejs logge ind på vognmandens hjemmeside og selv se, hvornår varerne forventes at ankomme.

Visma Business-partneren erhvervs-gruppen danmark a/s har indbygget en funktion i systemet, der gør det muligt at sende en sms til kunden en halv time inden bilens ankomsttidspunkt. Det betyder, at kunderne ikke skal sidde og vente forgæves i halve og hele dage på at få deres hårde hvidevarer, hvilket giver god kundetilfredshed.

- Overblikket over de enkelte bookinger styres via nogle få statusværdier, der angiver, om den enkelte booking er ”ej disponeret”, “disponeret” eller “klar til fakturering”, fortæller partner Thomas Solvang fra erhvervs-gruppen danmark a/s og fortsætter:

- Når den enkelte booking først er kommet ind i Visma Business, skal den faktisk kun prissættes, og så er den klar til fakturering. Ofte foretages disponering af booking og fakturering i to systemer, men med Visma Business er det hele samlet i ét system – hvilket letter den samlede proces fra disponering til fakturering.

Ved at tænke Visma Business ind som et strategisk værktøj i virksomhedens værdikæde med håndtering og distribution af varer fra producent til slutkunde, har IT-systemet dermed bidraget til både at øge kundetilfredsheden og forbedre arbejdsprocesserne. Faktorer, der begge understøtter virksomhedens drift og konkurrenceevne.

PP Jensen

 

“Kunderne kan undervejs logge ind på vores hjemmeside og selv se, hvornår varerne forventes at ankomme, hvilket giver god kundetilfredshed”.

Morten Falch Jensen, PP Jensen A/S

Fakta

PP Jensen A/S distribuerer hårde hvidevarer fra de førende producenter ud til butikker og slutkunder i hele Danmark.
Hovedkontoret med i alt 12.000 m2 ligger i Ringsted.

www.pp-jensen.dk

Leverandør

Løsningen er levereret af vores certificerede forhandler erhvervs-gruppen danmark.
De er specialiseret i løsninger til brancherne Ordreproduktion, Tekstil og Transport.

Læs mere om erhvervs-gruppen

Udfordring:

  • Ufleksibelt IT-system, der var dyrt i tilretning
  • Øget konkurrence, der skabte pres på lønsomheden
  • Ønske om øget kundetilfredshed gennem mere præcis ankomsttidspunkt

Løsning:

  • Visma Business transportløsning
  • Tilpasset med bl.a. Tom-Tom GPS samt SMS-advisering

Resultat:

  • Mere effektiv logistikhåndtering
  • Færre indtastninger
  • Kortere arbejdsprocesser
  • Mere præcis fakturering

Har du lignende udfordringer

Læs mere om ERP-systemet, Visma Business