Unicorn Group om Visma Mamut
Økonomi- og kundestyring

Unicorn Group fik mere tid til salgs og kunderådgivning med Visma Mamut
Unicorn Group har investeret i et IT-system, der både kan anvendes til kundestyring og økonomi. Dermed reduceres unødvendige dobbeltindtastninger og administrativ tid, der i stedet kan anvendes på kunderne.
Når man selv leverer IT-systemer, der effektiviserer kundernes hverdag, har man en logisk tendens til at blive ekstra kræsen med at vælge de løsninger, der på de administrative områder kan understøtte ens egen forretning i hverdagen.
Hos Unicorn Group i Hvidovre leverer de totalløsninger til print, scanning og dokumenthåndtering fra amerikanske Xerox. Herudover tilbyder virksomheden videokonferencesystemer og software til byggesagshåndtering samt kontorartikler til offentlige og private virksomheder.
Stigende salgsaktivitet
Unicorn bruger meget tid på at afdække kundernes nuværende og fremtidige behov for at finde den løsning, der lige præcis er den rigtige til at understøtte den enkelte kundes forretning. Det er en arbejdsform og tilgang, der har medført vækst i et konkurrencepræget marked, og ledelsen har derfor sat fokus på at optimere egne forretningsgange for at kunne skalere Unicorn til væksten.
- I takt med vores vækst, skriver vi mange tilbud og oplæg. Derfor begyndte vi at lede efter et effektivt salgs- og kundestyringsværktøj, der var let at bruge, og som ikke krævede den store tid til indkøring eller anvendelse i hverdagen, fortæller salgsdirektør Pia Johansen fra Unicorn Group.
Manglende integration
- Desværre opdagede vi, at mange kundestyringsværktøjer ikke umiddelbart kan integreres med de forskellige økonomistyringssystemer, og det ville nødvendiggøre irriterende dobbeltindtastninger og spildtid, hvis vi skulle have to systemer. Vores væsentligste krav til et nyt IT-system var derfor, at kundestyringssystemet og ERP-systemet var integreret, siger Pia Johansen.
Integreret IT-system til salg og økonomi
Med dette og andre krav til et effektivt og integreret IT-system begyndte Pia Johansen og ledelsen at undersøge markedet. Valget faldt på Visma Mamut, der ikke alene opfyldte de basale behov, men som viste sig at indeholde flere fordelagtige funktioner.
- Alle stamdata på kunder og emner er opdateret i systemet. Det betyder, at jeg let kan konvertere et godkendt tilbud til en ordre og en faktura. Det effektiviserer vores forretningsgang utrolig meget og reducerer spildtid, som vi i stedet kan bruge til kundebetjening og nysalg, understreger Pia Johansen.
Reduceret behov for kurser og support
En anden positiv oplevelse er brugerfladen, der er intuitiv og let at anvende, selv for nye brugere.
- Jo lettere et system er at anvende, desto mere reducerer det behovet for at sende nye medarbejdere på kurser. Vi andre kan hurtigt sætte dem ind i systemet, fortæller Pia Johansen, der også har oplevet en meget begrænset brug for support til Visma Mamut-løsningen.
- Vi går selv meget op i service og support til vores kunder, så vi stiller høje krav til vore leverandører. Det er nok lidt en erhvervsskade, for vi ved hvor vigtigt det er, at en virksomhed ikke står stille på grund af IT-systemer. Hos Visma har vi direkte kontakt til en god konsulent, som er både dygtig og venlig, så det går hurtigt med at få afklaret eventuelle spørgsmål og løst tingene, understreger Pia Johansen.

"Vi kan let konvertere et godkendt tilbud til en ordre og en faktura. Det effektiviserer vores forretningsgang utrolig meget og reducerer spildtid, som vi i stedet kan bruge til kundebetjening og nysalg"
Pia Johansen, Unicorn Group