Standardsystemer - er det en fordel eller ej? 

I den seneste tid har der været debat for og imod anvendelsen af standardsystemer. Både IKEAs CIO Lasse Gunnarsson og chefen i den danske Digitaliseringsstyrelse, Lars Frelle-Petersen har udtryk deres bekymring omkring, hvorvidt standardsystemer kan levere de ønskede og lovede fordele.

Hos Visma udvikler og markedsfører vi egne standardsystemer (bl.a. Visma Case), men vi implementerer også løsninger på blandt andet Microsofts standardsystemer (f.eks. Dynamics 365), og vi gennemfører i stor udstrækning projekter med kundespecifikke, specialudviklede systemer.

Vi ser med undren på pressens fremstilling af diskussionen omkring standardsystemer. Den virker - som den er fremstillet i pressen - generel og unuanceret.

Udnyt standardsystemer - når det giver mening

Det er naturligvis altid en individuel vurdering - baseret på analyse og grundige forretningsmæssige og tekniske overvejelser - hvorvidt en ny it-applikation skal baseres på den ene eller anden (standard)teknologi, om den skal etableres som en cloudløsning eller driftes on-premise osv. Netop analysens kvalitet er interessant at forholde sig til.

Nogle cases er mere oplagte end andre. ESDH-systemer, standard CRM-systemer og klassiske samarbejdsværktøjer er normalt "no-brainers", hvor ibrugtagning af standard software kan ske med forholdsvis få og simple tilpasninger. Disse produkt-typer er blevet commoditized og priserne er attraktive. Her er der med stor sikkerhed lavere TCO, lavere risiko og kortere time-to-market ved at vælge standard. Og hvem ville f.eks. overveje at specialudvikle et mail- eller kalendersystem til eget brug?

Det er selvfølgelig grænse-tilfældene, gråzonerne, som er interessante at sætte fokus på. Microsoft vil eksempelvis gerne gabe over et større marked ved at positionere deres Dynamics CRM-platform som andet og mere end et CRM-system. Tidligere forsøgte Microsoft og andre at etablere begrebet "xRM" (anything Relationship Management) for at sende signalet om, at platformen skulle forstås og anvendes bredere end "bare" til traditionel salgsstyring. Senest har Microsoft ændret produktnavnet til Dynamics 365 og således fuldstændig fjernet CRM-begrebet fra produktet (som dog stadig tilbyder et modul til salg, foruden marketing, project service, kundeservice og field service). 

 

"Når vi anbefaler vores kunder at etablere forretningskritiske løsninger på et standardsystem, så skal vi ikke bare kende systemets aktuelle muligheder og begrænsninger. Vi er nødt til at vide, hvor produktet er på vej hen, hvilke features der satses på i fremtiden og hvilke trends og indsatsområder producenten har fokus på."

 

Vi vil gerne udnytte standardsystemer i de tilfælde, hvor det giver mening. Og vi tror på, at det er fordelagtigt i mange forskellige scenarier - og i øvrigt at anvendelsesmulighederne øges, efterhånden som platformene modnes yderligere.

Anbefalinger skal baseres på viden, indsigt og ansvarlighed

Men vi er vores ansvar bevidst. Når vi anbefaler vores kunder at etablere forretningskritiske løsninger på et standardsystem, måske endda leveret som en cloud-service, så skal vi ikke bare kende systemets aktuelle muligheder og begrænsninger, vi skal også have en dyb forståelse for softwareproducentens bagvedliggende "koncept", roadmap, licenserings-modeller osv. Vi er nødt til at vide, hvor produktet er på vej hen, hvilke features der satses på i fremtiden og hvilke trends og indsatsområder producenten har fokus på. Det forhold er blevet endnu mere væsentligt nu, hvor de fleste nye løsninger tager udgangspunkt i cloud-baserede standardsystemer, som løbende opdateres og forandres.

Derfor er vi eksempelvis rykket helt tæt på Microsoft. Vi er næsten dagligt i kontakt med vores kommercielle og tekniske sparringspartnere hos Microsoft. Vi følger roadmap'et tæt og vi "fortolker" det i samarbejde med Microsoft Danmark. Vi deler og evaluerer både de positive og negative erfaringer fra gennemførte projekter. Og vi følger vores intensive uddannelsesplan, hvor både nye og mere erfarne konsulenter og udviklere med jævne mellemrum bliver opdateret og certificeret - både i samarbejde med Microsoft og vores faste uddannelsespartner, Firebrand Training.       

Udviklere og arkitekter skal have det rette mindset

Den største kunst er at holde det rette mindset hos udviklere og arkitekter. De skal være så komfortable, loyale og engagerede omkring standardsystemet, at de tør anbefale det til kunder - også i de tilfælde hvor kundens kravspecifikation skal bøjes lidt, og standardsystemet tilpasses lidt for at opnå de efterspurgte gevinster - høj gevinstrealisering, lav TCO, lav risiko og kort time-to-market. Omvendt skal de være tilpas kritiske i forhold til standardsystemets begrænsninger og eventuel usikkerhed omkring producentens udviklings-roadmap. Og de skal være åbne for, om der findes endnu bedre løsningsmuligheder end den teknologi, de selv er eksperter i. Disse forhold skal nøgternt afvejes mod hinanden og drøftes med kunden, således at præmisserne for projektet er tydelige.

Både teknologien, kunderne, kundernes kunder og omgivelserne flytter sig ekstremt hurtigt i disse år, så vi må fortsat investere i at holde vores viden opdateret. Sagt med andre ord skal standard-teknologien kunne give hurtigere, sikrere og mere effektive system-implementeringer med et lavere forbrug af udviklingstimer. Det løfte arbejder vi hver dag på at holde.

Til gengæld kræver det forudgående analyse- og afklaringsarbejde involvering af specialister og senior-ressourcer og vil fylde relativt mere i projekterne ift. udviklingsarbejdet. Og det skal vi kunne forklare fornuften.

___________

Field Service - det nye buzzword? Bliv klogere på begrebet og hvorfor så mange taler om det i dag, når direktør for Enterprise Solutions, Michael Holk Wätjen, giver dig svaret, i hans seneste blogindlæg.

Brian Rosbøg
CRM-konsulent
brian.rosbog@visma.com