Byd robotterne velkommen - de er kommet for at blive

13.12.2019
Skrevet af: Isabella Serritzlev,
Communication Specialist i Visma Enterprise

 

Robotics, også kendt som RPA (Robotics Process Automation), er lige nu et af tidens mest populære buzzwords inden for IT-verdenen. Og det ser ikke ud til blot at være en døgnflue.

Robotics kan dog virke som en stor og kompliceret størrelse for mange - men det behøver det ikke at være. Denne artikel forsøger at gøre det store buzzword til en forståelig størrelse ved at relatere det til hverdagen i nutidens organisationer. Anders Andersen og Steen Sønderby, som er henholdsvis HR-direktør og Product Development direktør i Visma Enterprise, vil give to vigtige vinkler på robotics: forståelsen for teknologiens mange muligheder for organisationer og forståelsen for teknologiens betydning for medarbejdere.

 Lad os først lige få styr på, hvad robotics er

Inden for IT-verdenen har man længe arbejdet med at automatisere virksomheders forretningsprocesser - det har man faktisk gjort i mere end 50 år. At skabe disse automatiseringsprocesser kræver ofte, at man bygger IT-systemer op fra bunden. 

“Robotics handler også om automatisering - men det skiller sig ud ved, at det er noget, man bygger på toppen af eksisterende løsninger”, uddyber Steen Sønderby.

Anders Andersen tilføjer, “Robotics kan ses som noget, man kan bruge til at klare nogle af alle de administrative og trivielle opgaver, som i dag varetages manuelt af medarbejdere”.

Man kan dog sætte spørgsmålstegn ved, hvorfor vi kun befinder os i starten af robotics-bølgen, når det teknologimæssigt ikke er noget nyt. Steen Sønderby forklarer, at det har noget at gøre med, at det er blevet mere tydeligt, hvor stor en forretningsmæssig værdi, der er i Robotics. Det kan skyldes, at mange virksomheder kun får flere og flere IT-løsninger, og at det nu er ved at være tid til at få alle de løse ender til at hænge sammen. 

Anders Andersen peger på, at det også kan skyldes, at robotics har krævet en vis modning, før det har fået folk til at indse, at det faktisk ikke er farligt at kaste sig ud i.

Robotics kan ses som...

supplerende IT-løsninger til allerede eksisterende løsninger, som hjælper med at automatisere forretningsprocesser. Her er særligt trivielle opgaver med fx mange ensartede transaktioner oplagte at overlade til robotterne.