Digital selvbetjening

Selvbetjening er nøglen til effektiviseringer og skabelse af et højere serviceniveau. 

Selvbetjeningsløsninger er et vigtigt konkurrenceparameter

Både offentlige og private virksomheder ønsker at automatisere så mange processer som muligt for at begrænse det manuelle arbejde og højne produktiviteten. I det offentlige er kravet om øget selvbetjening og digitalisering en del af hverdagen, og i det private er der specifikt fokus på, hvordan arbejdsgange kan effektiviseres ved at digitalisere og automatisere. Samtidig er det vigtigt at konkurrence- og serviceniveauet og produktkvaliteten ikke falder på grund af iveren efter at begrænse de manuelle arbejdsgange.

For sandheden om selvbetjening er at den ikke kan stå alene. For at opnå succes med digital selvbetjening skal vi have erfaringer, holdninger og bruger- og forretningsmæssigviden.

Den succesrige selvbetjeningsløsning forholder sig til tre overordnede kerneområder: Brugerens incitament til at anvende selvbetjeningsløsningen, brugerens behov og oplevelse af selvbetjeningsløsningen og selvbetjeningsløsningens integration til bagvedliggende kerne- og forretningssystemer. Ser man udelukkende sit selvbetjeningsløsning, som en elektronisk blanket, så er digitaliseringsprojektet dødsdømt. 

Læs mere om selvbetjeningsløsninger

Skab færre manuelle arbejdsgange med selvbetjeningsløsninger

Selvbetjeningsløsninger skaber færre interne arbejdsgange, fordi brugerne selv indtaster de data, I har behov for, eller orienterer sig om forhold som normalt ville kræve en opringning, e-mail eller anden form for direkte kommunikation, som kræver jeres involvering.

Selvbetjeningsløsningen udveksler informationer med jeres bagvedliggende it-systemer. Det foregår gennem den rette sikkerhedsmodel og it-arkitektur. Vores faglighed og erfaring på området sikrer et højt fokus på det tekniske område. Vi sørger for at have det nødvendige fokus på, at løsningens enkelte komponenter spiller optimalt sammen og at sikkerheden er i top.

Vores UX-konsulenter og grafiske designere sikrer, at løsningen er intuitiv og enkel at gå til for brugerne. Afhængig af projektets omfang involverer vi også ofte de kommende brugere. Dette er for at skabe en endnu tættere dialog mellem de kommende brugere og løsningen. 

Læs mere om hvordan vi indrager brugerne og laver brugtertest

Kundecase

Vi har lave en selvbetjeningsløsning for Grønlands Selvstyre, hvor borgere selv kan ansøge om fritidsjagtbeviser.

Læs mere om løsningen her

Skab tillid med en velfungerende selvbetjeningsløsning

Når vi ser tilbage på udviklingen og behovet for digitale selvbetjeningsløsninger, ser vi ikke længere løsningerne som tilbud eller alternativer til borgere og kunder. Danskere er et af de folkefærd i verden, som er længst fremme når det kommer til anvendelse af hverdagsteknologi. Dette kommer også til udtryk gennem vores krav som forbrugere. Vi forventer at kunne kommunikere enkelt og nemt med de virksomheder vi ønsker at handle med, og vi vil gerne betjene os selv med intuitive og brugervenlige selvbetjeningsløsninger. Selvbetjening er derfor blevet et konkurrenceparameter som har betydning for, hvordan virksomheder klarer sig fremadrettet.

Inden for det offentlige kan digital selvbetjening også beskrives som et konkurrenceparameter, men her har borgerne ikke andre valg, så det vil i stedet blive opfattet som tillid og mistillid. Den gode selvbetjeningsløsning skaber tillid hos borgeren, den dårlige oplevelse skaber mistillid.

Selvbetjening handler ikke kun om at sætte strøm til papir

En af de største misforståelser inden for digital selvbetjening er dem, som italesætter digital selvbetjening som at sætte ”strøm til papir”. Man opnår ikke succes ved at tage en eksisterende papirblanket og gøre den elektronisk. Det handler om at operationaliserer behovet for optimering af processer og workflows gennem en helhedsbetragtning, som ser på behovet og gevinsten i alle led.

Hos Visma brænder vi for at skabe succesrige selvbetjeningsløsninger. Du skal derfor ikke tøve med at tage kontakt til os for en snak om dit behov. Vi vil gerne hjælpe dig med gode råd til hvordan du kommer i gang med dit digitaliseringsprojekt.

Bliv kontaktet 

Udfyld nedenstående formular og du vil blive kontaktet af os vedrørende digital selvbetjening hurtigst muligt.

Esben Emborg
Head of User Experience
esben.emborg@visma.com
Telefon: +45 41 91 43 89

Visma Consulting
Vi har samlet ydelserne omkring digital selvbetjening i divisionen Visma Consulting A/S.
Læs mere om divisionen i Lyngby

Vi digitaliserer Danmark