Selvbetjening

Højere service og øget effektivisering

Selvbetjening er et vigtigt konkurrenceparameter

Både offentlige og private virksomheder ønsker at automatisere så mange processer som muligt for at begrænse det manuelle arbejde og højne produktiviteten. I det offentlige er kravet om øget selvbetjening og digitalisering en del af hverdagen, og i det private er der specifikt fokus på, hvordan arbejdsgange kan effektiviseres ved at digitalisere og automatisere. Samtidig er det vigtigt at konkurrence- og serviceniveauet og produktkvaliteten ikke falder på grund af iveren efter at begrænse de manuelle arbejdsgange.

For sandheden om selvbetjening er at den ikke kan stå alene. For at opnå succes med digital selvbetjening skal vi have erfaringer, holdninger og bruger- og forretningsmæssigviden.

Den succesrige selvbetjeningsløsning forholder sig til tre overordnede kerneområder: Brugerens incitament til at anvende selvbetjeningsløsningen, brugerens behov og oplevelse af selvbetjeningsløsningen og selvbetjeningsløsningens integration til bagvedliggende kerne- og forretningssystemer. Ser man udelukkende sit selvbetjeningsløsning, som en elektronisk blanket, så er digitaliseringsprojektet dødsdømt.

Kontakt os

Skab færre manuelle arbejdsgange

Selvbetjeningsløsninger skaber færre interne arbejdsgange, fordi brugerne selv indtaster de data, I har behov for. Brugere orienterer også sig selv om forhold, som ellers ville kræve en opringning, e-mail eller anden form for direkte kommunikation, der koster jer ressourcer.

Selvbetjeningsløsningen udveksler information med jeres bagvedliggende it-systemer. Det foregår gennem den rette sikkerhedsmodel og it-arkitektur. Vores faglighed og erfaring på området sikrer et højt teknisk fokus. Vi sørger for at løsningens enkelte komponenter spiller optimalt sammen, og at sikkerheden er i top.

Vores UX-konsulenter og grafiske designere sikrer, at løsningen er intuitiv og enkel at gå til for brugerne. Afhængig af projektets omfang involverer vi også ofte de kommende brugere. Dette er for at skabe en endnu tættere dialog mellem de kommende brugere og løsningen.

Skab tillid

Digitale selvbetjeningsløsninger, er ikke længere blot tilbud eller alternativer til borgere og kunder. Danskere er et af de folkefærd i verden, som er længst fremme, når det kommer til anvendelse af hverdagsteknologi. Dette kommer også til udtryk gennem vores krav som forbrugere. Vi forventer at kunne kommunikere enkelt og nemt med de virksomheder, vi ønsker at handle med, og vi vil gerne betjene os selv med intuitive og brugervenlige selvbetjeningsløsninger. Selvbetjening er derfor blevet et konkurrenceparameter som har betydning for, hvordan virksomheder klarer sig fremadrettet.

Inden for det offentlige kan digital selvbetjening også beskrives som et konkurrenceparameter, men her har borgerne ikke andre valg, så det vil i stedet blive opfattet som tillid og mistillid. Den gode selvbetjeningsløsning skaber tillid hos borgeren, den dårlige oplevelse skaber mistillid.


Mere end strøm til papir

En af de største misforståelser inden for digital selvbetjening er at sætte ”strøm til papir”. Man opnår ikke succes ved at tage en eksisterende papirblanket og gøre den elektronisk. Det handler om at operationalisere behovet for optimering af processer og workflows gennem en helhedsbetragtning, som ser på behove og gevinster i alle led.

I Visma Consulting brænder vi for at skabe succesrige selvbetjeningsløsninger. Du skal derfor ikke tøve med at tage kontakt til os for en snak om dit behov. Vi vil gerne hjælpe dig med gode råd, til hvordan du kommer i gang med dit digitaliseringsprojekt.

Kontakt os

Fleksibelt samarbejde

Dine it-projekter ledes sikkert til succes med et stærkt proces- og metodeapparat. Vi tager dig professionelt i hånden og tilpasser vores samarbejdsform til din virksomhed og jeres aktører.

Kontakt

Visma Consulting A/S
Nørgaardsvej 32
2800 Kgs. Lyngby
72 18 30 00
consulting.dk@visma.com
CVR-nr. 29973334

Bliv kontaktet af os