Pension Broker hos Mercer

Med Pension Broker skal Mercer ikke længere have stakke af papirer med til møderne

Digitalt samarbejde letter hverdagen

Et hav af blanketter og formularer til syv kommercielle pensionsselskaber i Danmark gjorde ikke dagligdagen let for pensionsrådgiverne hos Mercer. De risikerede at tage forkerte papirer med til kundemøderne, og nogle gange var der ikke flere af de blanketter, de skulle bruge. Andre gange var der kommet opdateringer, som rådgiverne ikke var klar over, og derfor kunne de let komme til at udfylde papirerne forkert. Det betød ekstra arbejdsgange og krævede meget tid af både Mercer og deres kunder.

Med Pension Broker skal Mercer ikke længere have stakke af papirer med til møderne. I stedet ligger det hele digitalt, og sammen udfylder rådgiver og kunde de nødvendige blanketter online. Og måske bedst af alt, underskriver kunden allerede aftalen via en signature pad på selve mødet.

 

  • Alle blanketter ligger tilgængelige online og er altid opdaterede
  • Rådgiverne skal ikke slæbe printere med sig
  • Kunderne ringer ikke og spørger, hvad de skal skrive under på, da det sker på selve mødet
  • Drastisk lavere sagsbehandlingstid og færre fejl
  • Gladere kunder

Stor økonomisk gevinst

”Vi samarbejder med syv kommercielle pensionsselskaber, der sammenlagt har et hav af blanketter og papirer,” fortæller Kim B. Sørensen, salgsdirektør hos Mercer. ”For os gav det rigtig meget arbejde med at holde alle blanketter opdaterede og sørge for, vi altid havde de rigtige papirer med til kundemøderne.”

”Det var også svært at holde styr på alle de små og store opdateringer, der kom fra selskaberne,” fortsætter Kim B. Sørensen. ”Vi kunne let komme til at udfylde eksempelvis en helbredserklæring forkert, og så kunne vi starte forfra. Alt sådan noget krævede meget tid, både af os og vores kunder, så vi kunne hurtigt se en stor økonomisk gevinst i at investere i Pension Broker.

Med i udviklingen

Pension Broker er en løsning, der gør det muligt for pensionsrådgiverne at medbringe, udfylde og få underskrevet alle pensionsselskabernes blanketter online på selve kundemødet, og som gør det let for pensionsrådgivere og pensionsselskaber at udveksle data. Sammen med øvrige spillere på liv- og pensionsmarkedet har Mercer deltaget i Vismas udvikling af løsningen for at sikre, den kom til at fungere optimalt for alle parter i praksis.

Læs mere om Pension Broker

Færre manuelle arbejdsgange

”I dag sparer vi rigtig mange manuelle processer væk, og sagsbehandlingen går langt hurtigere end før,” siger Kim B. Sørensen. ”Alle blanketter er altid opdaterede, så vi skal ikke bruge tid på at komme tilbage til kunderne og få nye underskrifter. Vi skal heller ikke vente på, at vi får tid til at genindtaste alle oplysningerne fra mødet, for de ligger allerede digitalt og ryger direkte af sted til de pensionsselskaber, der også bruger Pension Broker.”

Hurtigere ekspedition og færre fejl

Ikke alle pensionsselskaber er fuldt integreret med Pension Broker endnu, men Kim B. Sørensen ser en klar fordel for dem, som er. ”De pensionsselskaber, der forstår at udnytte funktionerne i Pension Broker, har sænket sagsbehandlingstiden drastisk. Så snart vi er færdige med et kundemøde, får de alle oplysninger fra os direkte ind i deres systemer, og en sag kan afsluttes urørt af menneskehænder. Det giver en langt hurtigere ekspeditionstid og mindre behov for fejlbehandling.”

Mercers gode råd

”Hvis vi skal give et godt råd til andre, der skal i gang med Pension Broker, så er det, at de ikke skal undervurdere vigtigheden af den interne kommunikation.Vi havde måske tænkt, at alle straks ville se den store fordel i at undgå de tunge papirsystemer, men folk er vanedyr, og de skal motiveres til at gå med ind i en forandring. Da vi først besluttede, at nu skulle alle vores rådgivere bruge det, så gik det fint, og i dag synes de, det er væsentlig nemmere at arbejde, end før vi fik Pension Broker. Vi har også en repræsentant i en brugergruppe, der medvirker til den fortsatte udvikling af løsningen, så vores rådgivere føler, de bliver hørt, hvis de har ønsker og gode idéer til, hvordan Pension Broker kan blive endnu bedre. Det kører ret effektivt!”

Kim B. Sørensen
salgsdirektør hos Mercer

Gladere kunder

Mercer oplever desuden, at kunderne er gladere takket være Pension Broker. Kim B. Sørensen forklarer: ”Traditionelt set har pensionsbranchen nogle af de langsomste sagsbehandlingstider, set i forhold til for eksempel bankerne. Kunderne har oplevet, at det kunne tage måneder, fra de havde haft et møde med en rådgiver, og til sagen var afsluttet. Det betød i yderste konsekvens, at kunden er gået glip af værdifuldt afkast i den mellemliggende periode.

”Den situation er kunderne fri for med Pension Broker, selvom de ikke nødvendigvis tænker over, at tingene går langt lettere i dag. Kim B. Sørensen uddyber: ”Hvis kunderne ikke tidligere har prøvet at tegne en pensionsordning, tænker de måske ikke over, hvor godt det fungerer med Pension Broker. De tager det bare som noget helt naturligt, fordi det dybest set er sådan, en sagsbehandling bør forløbe. Men vi regner med at opleve færre klagesager, fordi der sker færre fejl.”

Mange timer sparet

”For os er det helt klart en fordel, at vi ikke skal slæbe rundt på printere og bruge tid på at scanne eller genindtaste oplysninger. Vi har ikke regnet på konkrete besparelser, men vi sparer rigtig mange timer og har uden tvivl fået indfriet vores forventninger. Økonomien i Pension Broker er virkelig fornuftig, og den bliver kun endnu bedre, den dag alle pensionsselskaberne forhåbentlig er med,” slutter Kim B. Sørensen.

Visma Consulting

Kontakt os og hør, hvordan I får fleksibel og professionel rådgivning og hjælp til jeres it-projekter.

Lars Nygaard
Business manager
lars.nygaard@visma.com
Telefon: 21 28 10 77

Vi digitaliserer Danmark