Nøglen til vellykket UX-design

Som UX-designer ved man meget om interaktionsdesign, men uanset hvor klog man er, skal brugerne altid inddrages, for hverken UX-designeren eller slutbrugeren, sidder med facit på designet af den optimale løsning.

Brugertest i Vismas UX-lab

Inddragelse af brugere og UX-designere er afgørende, hvis man vil have succes med sit interaktionsdesign. Mange baserer fortsat interaktionsdesignet på antagelser om slutbrugerne, og inddrager ikke brugere i tilblivelsen af interaktionsdesignet.

Brugere er ikke UX-designere og UX-designere er ikke brugere

Brugere er ikke UX-designere, men man kan spørge dem, hvad de ønsker sig. Dog giver brugerne ofte kun udtryk for behov, som optager dem i forhold til at besvare de spørgsmål de får. Brugere kommer med umiddelbare behov og idéer, men gennemskuer ikke konsekvenserne i helhedsoplevelsen og detaljerne i interaktionsdesignet.

Omvendt er UX-designere ikke brugere, men de kommer med kvalificerede forslag til, hvordan et givet interaktionsdesign skal designes, så det opfylder brugerens behov. Dette gøres gennem antagelser omkring hvem brugeren er, hvad som er bedst for brugeren, best practices, standarder, trends og UX-designerens kvalifikationer. Alt dette giver os ingen garanti for at den kommende løsning er den rigtige for brugeren.

Iagttagelse gennem brugertests er essentielt

Den bedste måde at udvikle et interaktionsdesign på, er at iagttage, hvordan brugerne anvender det. At iagttage brugerne, når de anvender en løsning, giver os viden om alle de ting, som brugerne ikke sætter ord på, når vi taler med dem, men kun opdager ved at iagttage deres handlinger og reaktioner.

Som UX-designere i Visma tager vi brugerne ind i designprocessen, vi deler vores antagelser og ideer tidligt i processen, og vi gør det både ved at snakke med brugerne, men også ved at iagttage dem. Flere former for brugertest er afgørende for at kunne afprøve vores antagelser. Det er en del af vores agile UX-arbejdsforløb, som giver øget værdi for slutresultatet og minimerer risikoen for uheldige tilbageløb i projekter.

Som UX-designere bliver vi fra tid til anden kontaktet af virksomheder, som har implementeret nye it-systemer, men glemt at inddrage brugerne og UX-designerne i tilblivelsen. Noget kan reddes, men skal man lave god brugervenlighed på efterkrav, skal man være opmærksom på, at kvaliteten ikke bliver den samme, som hvis UX var tænkt ind fra begyndelsen.

Besøg vores User Experience-brugerlab i Kgs. Lyngby

I vores User Experience-brugerlab i Kgs. Lyngby hjælper jeg og mine kollegaer, virksomheder og offentlige institutioner med evalueringer, brugertests, design og rådgivning om brugervenlighed. Vi skaber prototyper i samarbejde med brugerne og forretning, som vi afprøver, forbedrer og udvikler. Er du interesseret i at høre mere om os, og hvordan vi kan hjælpe jeres forretning, så kontakt mig gerne.

Esben Emborg
Head of User Experience
esben.emborg@visma.com
41 91 43 89

"God brugervenlighed er grundstenen i enhver succesfuld løsning"

Nikolaj Aalbæk Jensen, brugervenlighedsekspert

Kan man måle brugervenlighed?
Skal vi brugertest vores løsning?
Den fællesoffentlige brugertest