Sådan bliver din søgefunktion brugervenlig

Mange har heldigvis i dag fået øjnene op for vigtigheden af at have et brugervenligt site, design og navigation. Som brugervenlighedskonsulenter ser vi desværre alt for tit, når vi evaluerer digitale løsninger, at søgefunktionaliteten ikke bliver inkluderet, som en del af brugervenligheden.

Det er derimod noget man tager i brug som et komponent i sit CMS system, uden at tænke mere over det. Brugerne i dag er vant til at søge information via Google, og det er derfor naturligt, at de forventer, at søgefunktionen på et website fungerer lige så godt. En søgefunktion som ikke fungerer optimalt forringer brugeroplevelsen markant, så derfor har vi samlet nogle gode råd om brugervenlighed og søgning, du bør være opmærksom på.

Nikolaj Jensen
Brugervenlighedsekspert
nikolaj.jensen@visma.com
41 91 44 45

 

Type-ahead suggestion

En af de stærke værktøjer i kassen er at benytte det som hedder ”type-ahead suggestion”. Det fungerer på den måde, at når brugeren begynder at taste, kommer søgemaskinen med forslag til, hvad du kan være i gang med at søge efter. Det gør, at brugerne får den fordel, at de allerede kan se om de skal forvente at finde noget, og forhindre, at de laver stavefejl. Vi kender alle denne form for hjælp/vejledning når vi søger på eksempelvis Google. Vi oplever altid, at brugerne bliver positivt overrasket når søgefunktionen på et website fungerer på samme måde.

type ahead eksempel

 

Eksempeltekst

Når man viser søgeresultaterne er det selvfølgelig vigtigt, at hver enkelt resultat har en sigende og relevant overskrift, men det er mindst lige så vigtigt, at der er et udsnit af den tekst som søgningen relaterer sig til. På den måde har brugerne muligheden for hurtigt at vurdere om resultatet er relevant. Det er utroligt vigtigt, at teksten som vises indeholder det søgte ord, og man bør som minimum vise så meget tekst, at indholdet giver mening for brugeren.

Eksempel tekst visning

 

Fremhæv

Når vi leder efter information er vi blevet vant til at ’scanne’ ned gennem indholdet, indtil vi finder noget som er relevant for den kontekst vi befinder os i. For at understøtte denne brugeradfærd, skal man altid fremhæve de søgte ord. Det skal være nemt for øjet at fange sammenhængen mellem det søgte ord og teksten hvori ordet indgår. Brugeren bliver derigennem hurtigt i stand til at vurdere om et resultat er relevant.

søgning-fremhæv-eksempel

 

Meta-data

Vi ser desværre ofte, at søgeresultater bliver vist med en lang række irrelevant meta-data, så som dato, størrelsen på siden og kilobyte. Vi anbefaler at fjerne alt som ikke er relevant for brugerne for ikke at skabe unødig støj. Derimod skal vi koncentrere os om de relevante informationer, som eksempelvis om et link åbner et PDF dokument, et billede, downloader en fil, så der ikke introduceres overraskende handling for brugeren.

søgning-metadata

Der er skrevet mange bøger og lange artikler omkring, hvordan man laver brugervenlige søgefunktioner, men følger du vores råd, er du rigtig godt på vej. Vi er altid parate til at hjælpe med at gøre jeres digitale løsninger mere brugervenlige. Tag kontakt til os, hvis du har spørgsmål om brugervenlighed eller ønsker en evaluering af jeres site.

Læs mere om evalueringer og bestil en her

"Ved du hvordan kunderne oplever dine produkter og services?"

Mikala Albæk Pedersen, servicedesigner

Esben Emborg
Head of User Experience
esben.emborg@visma.com
31 58 80 33