Lantmännen, der ejes af 20.000 svenske landmænd og har 10.000 ansatte, har aktiviteter i omkring 20 lande og en omsætning på 50 milliarder SEK. Med basis i korn udvikler Lantmännen ressourcer til et levedygtigt landbrug. Nogle af deres mest kendte mærker inden for fødevarer er AXA, Kungsörnen, GoGreen, Schulstad, Gooh, Finn Crisp og Bonjour.


Lantmännen har koncerndækkende funktioner med opgaver til at forfølge deres respektive problemstillinger og støtte koncernledelsen og divisionerne i fælles problemstillinger. Inden for rammerne af disse ligger Lantmännens økonomiafdeling, som er en kundeorienteret serviceorganisation, der tilbyder koncernens virksomheder i Sverige, Norge og Danmark omkostningseffektive finansielle ydelser inden for regnskab, kreditorer og debitorer.

For de mindre virksomheder har Lantmännen for nylig at skifte til Visma.net; en beslutning der har givet mange fordele – bl.a.

  • Leverandørfakturaflowet er blevet væsentligt strømlinet og er nu delvist automatiseret.
  • Digital certificering og automatiske betalinger fremskynder og mindsker risikoen for fejl.
  • Rapportering er meget nemmere og bedre for eksempel sendes CSV-filer nu direkte til koncernens fælles rapporteringssystem.
  • Med alt i skyen kan revisorerne nemt selv producere en masse materiale under revisionen.



Hør mere om Visma.net

 

Vismas certificerede svenske partner Traventus hjalp Lantmännen med at implementere løsningen, og de var også en værdsat støtte i forberedelserne.

“Lantmännen har med deres krav og klare forventninger udfordret både os hos Traventus og Visma. Vi er glade for at være en del af deres digitaliseringsrejse.”

- Mikael Björk, CEO, Traventus.

 

 

Investeringen værd

Lantmännen har ændret og opgraderet forretningssystemer før og ved, at det er noget, man skal sætte tid af til. Med hensyn til introduktionen af ​​Visma.net er der fuldstændig enighed om, at det var velinvesteret tid, som hurtigt gav resultater.

At have flere virksomheder med forskellige regnskabsvalutaer var vigtigt for Lantmännen og en detalje, der især afgjorde valget af Visma.net, var netop muligheden for at håndtere flere regnskabsvalutaer, noget ingen af ​​de andre systemer, de kiggede på, kunne tilbyde.

Mere ensartet tilgang

Som en central funktion hos Lantmännen kan økonomiafdelingen nu nå deadlines selv for de mindre virksomheder 

“Du arbejder stort set på samme måde uanset, hvilken virksomhed du arbejder med. Noget der virkelig er blevet lettet er momsindberetningerne; nu er det både mere smidigt og mere overskueligt, når disse gøres for alle virksomhederne på samme tid. En anden god funktion er også ordre- og lagermodulet, hvor indkøbsordrer, leverandørfakturaer og kundefakturering kan automatiseres. Ordrelagerfakturaer er koblet sammen. Sådan var det ikke tidligere."

- Gunnar Persson, ansvarlig for Regnskab og Rapportering i Lantmännens økonomiafdeling

 

 

lantmenne9.png

 

 

Økonomistyringen for de mindre virksomheder er kort sagt forbedret betragteligt, siger Maria Eriksson, ansvarlig for småvirksomhedsteamet i Lantmännens økonomiafdeling. Udover mindre løbende forbedringer ser de frem til at udvide brugen af ​​OneStop Reporting som et supplement til rapporteringsmodulet i Visma.net. I dag bruges løsningen kun til projektopfølgning, men mulighederne er store.


Denne referencecase er oversat fra svensk.

Skal visma.net også hjælpe jer?

Vi er klar til at rådgive jer både om Visma.net og erp-systemer,
så I kan få et erp-system, der passer til jeres behov.

Hør mere