Gå til hovedsiden

Nyt forbrugerklagesystem sætter krav til danske webshop-ejere

Den 15. februar indføres et nyt online forbrugerklagesystem som alle webshops, der operer på B2C-markedet skal linke til på deres hjemmeside.

Forbrugerklagesystem
Nyt system sætter krav til webshop ejere

Fra d. 15. februar indføres et nyt online forbrugerklagesystem (ODR), der skal gøre det lettere at håndtere klager over vare- og servicekøb inden for EU.

Hvad er formålet med Forbrugerklagesystemet (ODR)?

ODR står for Online Dispute Resolution, og er både en løsning for alle forbrugere i EU, der handler online i andre EU-lande, men påvirker også alle europæiske virksomheder, der sælger deres varer online.

Formålet med ODR-platformen er at binde flere klageinstanser sammen, således at forbrugeren kan klage direkte til virksomheden (kun europæiske virksomheder), hvis den vare eller service de har købt ikke lever op til forventningerne.

Det betyder det for dig som webshop-ejer

For dig som webshop-ejer betyder det, at du skal have et link til ODR-platformen, og have en tydelig kontaktmail på din hjemmeside. De konkrete retningslinjer er ikke offentliggjorte endnu, men Forbruger Europa henviser til forbrugerloven, hvor der står følgende:

“En erhvervsdrivende, som sælger varer og tjenesteydelser til forbrugere via internettet og på netbaserede markedspladser, skal klart og tydeligt indsætte et elektronisk link til onlineplatformen på sin hjemmeside og skal derudover angive sin e-mailadresse. Erhvervsdrivende skal samtidig oplyse forbrugeren om, at onlineplatformen kan anvendes i forbindelse med behandling af en klage. Informationen skal gives på den erhvervsdrivendes hjemmeside”  (Kilde: Forbrugerklageloven § 5).

Link og e-mail skal altså være synligt på hjemmesiden fra d. 15. februar, hvor reglen træder i kraft. Hvis ikke dette overholdes, har de europæiske forbrugermyndigheder sanktions muligheder over for den enkelte webshop. Reglen gælder dog kun for dig, der sælger til forbrugere – altså kun B2C.

Gælder også for tilbud på mail

Reglen om at et link til online platformen ODR skal være synlig, gælder også selvom du fremsender et tilbud til en forbruger pr. mail. Her skal mailen indeholde linket, og hvis der er et skriftligt aftalevilkår mellem den erhvervsdrivende og forbrugeren, skal dette også indeholde linket.

Vi holder dig opdateret

Hos Visma leverer vi selv en Webshop-løsning, hvorfor vi selvfølgelig ønsker at holde vores kunder opdateret på den gældende lovgivning. Vi følger derfor forløbet med at indføre den nye ODR-platform tæt, og vi vil løbende skrive indlæg, efterhånden som mere information gives omkring implementeringen af systemet.

Kilde: Computerworld

Mest læste

  • Visma trækker i trøjen for en god sag

    I dag er det 1. marts og dermed også forårets første dag i kalenderen. Det har dog ikke været det, der har været det store samtaleemne i Visma House i Carlsberg Byen i dag men i stedet har vi markeret #fodboldtrøjefredag med farverige fodboldtrøjer, konkurrencer og stadionplatte for at støtte om Børnecancerfondens årlige indsamlingsdag.

  • Ret til provision under ferien?

    Får din medarbejder provision, skal du være opmærksom på, at vedkommende har ret til at blive kompenseret for den mistede provision under ferien. Men hvordan skal løn under ferie beregnes, når medarbejderne også får udbetalt provision? Er du nysgerrig, så læs mere her.

  • Omvendt betalingspligt – hvordan er det nu?

    Fra d. 1 juli 2014 har nye regler været gældende for moms ved køb af mobiltelefoner, PC’er, tablets m.v. Vi gennemgår her hvad det betyder både for dig som køber og sælger af mobil- og IT-udstyr.