Nordens ledende software-virksomhed, Visma, der sidste år gjorde sig særligt bemærket med overtagelsen af Bluegarden, opkøber webbureauet Co3. Opkøbet styrker Vismas palette inden for løsninger til web og online markedsføring, så man bedre kan bistå kunderne i den digitale transformation, som er det overordnede tema i koncernens strategi.
Visma, der herhjemme er særligt kendt for softwareløsninger til løn og bogholderi såsom Visma Business, Dinero, e-conomic, DataLøn og MultiLøn, overtager pr. 11. januar 2018 aktiemajoriteten i webbureauet Co3, der gennem de seneste 18 år har hjulpet primært mellemstore virksomheder med udvikling af websites og webshops, ligesom man rådgiver samt afholder kurser og konferencer om digital markedsføring.
»Vi har en klart defineret strategi om at bistå virksomheder med digitaliseringen, og for en stor del af disse er det selvsagt oplagt at digitalisere sine kundekanaler og udnytte de omsætningsmuligheder, der er online«, fortæller Torben Ryttersgaard, adm. direktør for Visma Consulting A/S med henvisning til, at den danske e-handel voksede 19% sidste år.
Hos Co3 ser man stort potentiale i de nye ejere, der skal hjælpe med den fortsatte vækst, ligesom Visma kan tilføje ressourcer i form af specialistviden til den fortsatte udvikling af bureauets egetudviklede rammeværktøj, Espresso, som Co3s løsninger bygges på.
»Visma har ca. 200.000 danske kunder, hvilket i sig selv giver oplagte muligheder for Co3, og så har de en usammenlignelig track record, når man ser på væksten hos de selskaber, de har opkøbt gennem de seneste år«, beretter Christian Søsted Poulsen, adm. direktør hos Co3 A/S, der samtidigt understreger, at virksomheden består som selvstændig enhed med hovedkontor i Ikast.
Et opgør med branchen
Ifølge bureaudirektøren skyldes deres succes blandt andet, at man for seks år siden valgte at vende den klassiske bureaumodel på hovedet og udvikle rammeværktøjet Espresso i stedet for at bygge hver enkel løsning fra bunden.
»Da vi udvikler vores kunders webløsninger på Espresso, minimerer vi antallet af konsulenttimer til programmering, så kundens budget kan bruges på indhold og markedsføring, der i sidste ende skaber den reelle værdi«, fortæller han og fortsætter: »Espresso skal ses som et opgør med den traditionelle bureaumodel, hvor alt udtænkes og bygges fra scratch«.
Spørger man Torben Ryttersgaard, er der heller ikke tvivl om, at Espresso er en medvirkende årsag til opkøbet.
»Det paradoksale er, at Espresso drastisk reducerer antallet af solgte konsulenttimer, som er Co3s primære indtægtkilde. Men omvendt er værktøjet en unik value proposition for kunden, da budgettet kan bruges på direkte værdiskabende tiltag«fortæller han og fortsætter:»Co3’s evne til at pakketere og standardisere processer og leverancer, ligesom Espresso har standardintegration til flere ERP-systemer såsom Microsoft Dynamics, e-conomic og Visma Business, gør virksomheden geografisk skalerbar - både herhjemme og på Vismas øvrige markeder«
Visma Consulting overtager 75% af aktierne, mens de sidste 25% fortsat er ejet af ledelsen hos Co3.
Om Co3 A/S
Bureauet er stiftet i 2000 og udvikler websites og webshops til primært mellemstore virksomheder, ligesom man rådgiver og afholder kurser og konferencer om digital markedsføring - heriblandt SoMe, SEO og AdWords. Foruden virksomheder i detailbranchen har Co3 mange kunder inden for produktion og distribution. Virksomheden beskæftiger 35 medarbejdere og havde i seneste regnskabsår en bruttofortjeneste på DKK23,76mio. og et resultat efter skat på DKK5,66mio. Læs mere på www.co3.dk
Om Visma Consulting A/S
Visma Consulting er del af Visma-koncernen, der er Nordens ledende software-virksomhed. Visma beskæftiger 6.600 medarbejdere, har flere end 700.000 kunder og havde i 2016 en omsætning på NOK7,855mia. I Danmark yder Visma Consulting rådgivning og udvikler software for en lang række offentlige og private kunder, ligesom man har udviklet og driver en række SaaS-baserede løsninger til eksempelvis digital signering samt sags- og dokumenthåndtering.