I 2022 opnåede Visma en omsætning på 2,1 milliarder euro, hvilket svarer til en vækst på 19 procent i forhold til året før. Omsætningen fra virksomhedens SaaS (Software as a Service) og relaterede cloudtjenester udgjorde 85 procent af omsætningen i 2022, hvilket er en stigning fra 81 procent i 2021. Derudover steg EBITDA for hele året til 587 millioner euro, hvilket er en stigning på 11 procent i forhold til 2021.
Visma betjener nu over 1,4 millioner kunder i Europa og Latinamerika, en vækst på 26 procent sammenlignet med året før. Knap 22 millioner e-fakturaer og 11 millioner lønsedler flyder gennem koncernens systemer hver måned.
"Visma vil fortsætte med at fokusere på det, vi er bedst til. Vi vil fortsat udvikle standardiseret cloud-baseret software, der møder lokale behov, automatiserer virksomhedsadministration, forbinder data, holder samfund kørende effektivt og giver virksomheder den økonomiske tryghed og sikkerhed, de har brug for,” siger Merete Hverven, administrerende direktør i Visma.
Se højdepunkterne og download rapporten her
Et år med rekordhøje investeringer
I løbet af 2022 frasolgte Visma sin IT-konsulentforretning og Cloud Infrastructure Services (CIS) for at skærpe koncernens strategiske fokus på SaaS og standardiseret software. Overskuddet fra disse transaktioner bliver løbende geninvesteret i nye vækstmuligheder inden for disse kerneområder.
Opkøb af succesfulde softwareselskaber er en integreret del af Vismas vækststrategi, der gør det muligt for koncernen at udvide og forbedre sine produktudbud både på eksisterende og nye markeder.
I 2022 købte Visma i alt 42 selskaber i otte lande for et rekordstort samlet beløb på 1,1 mia. euro. Disse omfattede koncernens første opkøb i Frankrig og Tyskland, to af Europas største markeder for forretningssoftware.
For at imødekomme kundernes forventninger til sikker, effektiv og brugervenlig software har Visma desuden investeret et rekordhøjt beløb på 424 millioner euro i produktudvikling i løbet af 2022. Det er en andel svarende til knap 21 procent af koncernens samlede omsætning og blandt de højeste i softwarebranchen.
Blandt investeringerne i 2022 var etableringen af Vismas niende kompetencecenter, "Visma Tech Portugal", i byen Porto, som skal fungere som et knudepunkt for innovation inden for blandt andet områder som cybersikkerhed, kunstig intelligens og produktdesign.
"Vi anvender kunstig intelligens, maskinlæring og datavidenskab for at øge vores kunders effektivitet og konkurrenceevne. Derudover er det fortsat en af vores prioriteter at forbinde produkter via API'er, og derved sikre, at vores kunder har problemfri datasynkronisering på tværs af deres forretningsfunktioner”, tilføjer Hverven.
Rider på bølgen af digital transformation
Mens 2022 var et år med øget økonomisk usikkerhed for virksomheder og forbrugere, ser Visma fortsat et betydeligt vækstpotentiale for sin forretningskritiske cloud-software.
Kun 34 procent af virksomhederne i EU gør brug af cloud computing, ifølge The Digital Economy and Society Index (DESI). DESI afslører også en væsentlig kløft mellem store virksomheder og SMV'er (små og mellemstore virksomheder) i brugen af basale digitale løsninger, såsom ERP-software og e-handel.
For at nå sit mål om, at 75 procent af virksomhederne skal anvende cloud og andre avancerede teknologier inden 2030, har EU dedikeret 127 milliarder euro til digitale reformer og investeringer i de nationale genopretnings- og resiliensplaner.
Mere end halvdelen af dette beløb er afsat til at fremskynde den digitale omstilling af den offentlige sektor og private virksomheder, særligt SMV’er. Det er segmenter, hvor Visma har etableret en førende position.
"Europas rejse til skyen er lige begyndt, og vi ser en fortsat stor efterspørgsel på vores forretningskritiske software til at drive øget effektivitet og smartere digitale løsninger, både i den offentlige og private sektor", siger Hverven.
2022 i tal
Euro i millioner | 2022 | 2021* | Forskel |
Omsætning | 2.056 | 1.726 | +19% |
EBITDA | 587 | 529 | +11% |
Nettoindkomst fra løbende drift | 161 | 58 | +178% |
*Omskrevet for at afspejle salg af IT-konsulentvirksomhed og Cloud Infrastructure Services (CIS)