Programmet inkluderer en velkomst, rundvisning i huset med besøg hos forskellige Visma-selskaber samt et oplæg om AI. Her får eleverne blandt andet mulighed for at prøve at arbejde med et AI-studieværktøj, hvor de kan uploade deres undervisningsmateriale. Værktøjet bruger AI til at skabe sammenfatninger, generere studieguides og besvare spørgsmål med kildehenvisninger direkte fra deres egne dokumenter.
“Vi vil gerne vise de unge, både hvad der er muligt inden for AI og inspirere dem til en uddannelsesvej inden for software og tech. Det er fremtiden, og vi håber, at besøget her i Visma House giver eleverne mod på at udforske den,” siger Anders René Andersen, direktør i Visma Enterprise og viceforperson i AI Kompetencerådet, der er det strategiske forum bag AI Kompetencepagten under Digital Dogme.
AI er et centralt tema for dagene, og forud for besøgene har eleverne udfyldt en survey om deres erfaringer med AI. Resultaterne viser, at 100% af eleverne har prøvet at bruge et AI-værktøj før, 73 % har brugt AI som hjælp til lektier, mens 20 % har brugt AI til at lave lektierne for dem.
“Det viser, hvor meget AI allerede fylder i de unges liv og hverdag. Og det understreger vigtigheden af, at vi styrker elevernes teknologiske, praktiske og etiske AI-færdigheder, så de forstår, at AI først og fremmest er et redskab, og at det skal bruges med omtanke for, hvordan det påvirker andre og samfundet, siger Anders René Andersen.
“Derudover håber vi, at eleverne finder det værdifuldt at møde vores dygtige kolleger, høre om deres uddannelsesbaggrunde og karriereveje og blive inspireret til selv at vælge tech- og softwarevejen.”
Det er fjerde år i træk, at Visma inviterer skoleelever indenfor til en dag med fokus på karriereveje inden for software og teknologi samt hands-on workshops. I år er skolebesøgene suppleret af Vismas egen Coding Pirates-forening, hvor børn og unge hver uge samles til klubmøder i Visma House. Initiativerne er en del af Vismas ønske om at tage ansvar for at inspirere og udvikle næste generation af tech-talenter.