Det virkede i mandags, hvorfor virker det ikke i dag?

En fortælling fra Visma Support

Vi kender alle de frustrationer der følger med når vores computer eller programmer ikke fungerer. Vi er blevet afhængige af IT i vores hverdag som aldrig før. For chefen handler frustrationerne ofte om kroner og øre, når der sidder medarbejdere der ikke er produktive, og for medarbejderen handler det om arbejde der hober sig op, om målsætninger der ikke kan opfyldes, når man ikke kan præstere som forventet.

Det er ikke et krav at alle virksomheder skal have computere, men i den digitale tidsalder vi befinder os i, har selv håndværkerne smartphones og tablets som de registrerer tids- og vareforbrug på, når de er ude på deres opgaver. Det kræver software og hardware og en internetforbindelse. Når det ene ikke fungere, er der intet der fungere.

Nedetid er dyrt!

Problemer med IT er lige frustrerende i mindre virksomheder som i store virksomheder. Fælles for alle virksomheder er, at det er et problem som skal løses hurtigt, for vi har ikke råd til at være ”nede”. Forskellen er at de store virksomheder ofte har medarbejdere med de rette kompetencer som de kan trække på, nogen virksomheder er så store at de har deres egen IT-afdeling, som medarbejderne blot kan kontakte når problemet er ude.

I dag er de fleste funktioner i en virksomhed knyttet sammen af forskellige IT-systemer. Vi modtager post i form af e-mail, vi opdater priser via prisfiler fra leverandøre, vi sender faktura på e-mail eller gennem Nemhandel til det offentlige. Intern og ekstern kommunikation afholdes på tværs af geografiske lokationer, så hvem tager man fat i når problemet opstår?

En IT-konsulent kan være løsningen

Da jeg startede for snart 4 år siden med at supportere på Visma’s regnskabssystemer, var det tæt på umuligt at sælge ideen om en IT-konsulent, holdningen var at de var alt for dyre. Det er så småt begyndt at ændre sig da behovet er blevet større, i takt med krav om mere digitalisering.  Supporten kan gå langt for at finde frem til problemets kærne, men ofte er det lokale problemer på kundernes interne systemer som gør at vores regnskabssystem pludselig ikke længere fungere som før. Når løsningen eller vejledningen bliver for teknisk, kommer det ofte til udtryk gennem frustrationer og afmagt. – ”Hvem skal betale når det ikke virker?- Hvorfor løser i ikke blot problemet? – ”Men det virkede i mandags, hvorfor virker det ikke i dag”?

Bilforhandlerne kan ikke reparere bilen hvis den går i stykker, men han kan henvise til en mekaniker. Supporten kan hjælpe med at besvare spørgsmål til funktionalitet i vores programmer, men vi kan ikke fikse kundernes computere eller netværk, her er der behov for en IT-konsulent.

Når jeg høre at en af vores kunder tænker på at investere i online løsninger, backup rutiner, udvidelser til deres programmer for at optimere deres daglige rutiner, så bruger jeg også gerne lidt tid på at fortælle ”den gode historie” om IT-konsulenterne, for det giver ofte bedre mening, når alting fungere og man ikke er frustreret.

I dag er de fleste af vores kunder knyttet samme med en af vores eksterne konsulenter. Vores konsulenter er ikke blot IT-konsulenter, de har også den fordel, at de kender vores programmer, og kan derved bedre tilpasse Visma’s systemer efter vores kunders behov.

Har du behov for en god samarbejdspartner for at optimere dine regnskabs- og IT-systemer, så hjælper vi gerne med at skabe kontakt til en konsulent i dit nærområde.

Dennis Leuring har arbejdet med regnskab, it og internet siden 2000. Gennem sin karriere har Dennis prøvet kræfter som iværksætter i flere projekter, og har altid haft en tæt kundekontakt. At gøre det tekniske forståeligt gennem god kommunikation og kundeservice, er en vigtig faktor i hans arbejde. Dennis startede i Visma i 2012 og er i dag teamleder for Visma Software Danmark’s support afdeling.