Få det optimale ud af din refusionssøgning

– undgå refusionens hyppigste faldgruber

Der kan være penge at hente ved refusionssøgninger – hvis de vel at mærke er foretaget korrekt og rettidigt. Da refusionssøgninger kan være et stort, og nogle gange uoverskueligt, administrativt arbejde, kan vigtige processer nemt blive overset, og det kan resultere i, at virksomheder ikke altid får det fulde ud af det ellers omfattende arbejde.

 

Da vi i Visma Enterprise har mere end 10 års erfaring med søgning af de fleste typer refusioner, har vi godt styr på områdets regler. Vi vil derfor fremhæve, det vi oplever som, nogle af de mest oversete områder inden for refusionssøgningen. Læs med, og få øget chancen for at følge din virksomheds refusioner helt til dørs.

1. Husk at overholde anmeldelses- og anmodningsfrister

Det lyder måske som en selvfølge – men overholdelse af anmeldelses- og anmodningsfrister er alligevel et af vores første råd til din refusionssøgning. For selvom det lyder som en selvfølge, er det alligevel et af de områder, hvor vi oplever, at flest mister en potentiel del af deres refusion. Det er derfor vigtigt at overholde disse frister for at undgå, at en del af refusionen går tabt. Det er nemlig ikke muligt at få refusion udbetalt efterfølgende med tilbagevirkende kraft.
Få et overblik over nogle af de vigtigste tidsfrister i forbindelse med refusion her.

 

2. Husk at få registreret delvise søgninger

Har I en medarbejder, der har været sygemeldt på fuldtid, og som starter op igen på deltid under 34 timer? Så husk at få registreret en såkaldt delvis søgning. Hvis ikke opstarten bliver registreret, kan det ende med, at I skal foretage en tilbagebetaling. Det er vigtigt at være opmærksom på, at der ikke kan søges en delvis søgning, hvis medarbejderen overskrider de 34 timers arbejde om ugen, medmindre der laves en særaftale med kommunen.

 

3. Overvej at tilgå jer §55 eller §56

Ved normal sygdom er det først ved 31. sygefraværsdag, at virksomheder kan søge om refusion. Dette er ikke tilfældet med §55 og §56 – de kræver dog, at visse betingelser er opfyldt.

§55 er en forsikring, som arbejdsgiver kan tegne via Udbetaling Danmark. Den gør, at virksomheder kan anmode om refusion fra 2. fraværsdag, som gælder alle medarbejdere og alt salgs sygefravær. Læs om kriterierne for at kunne tegne denne forsikring her.

§56 fungerer som en forsikring, som medarbejder og arbejdsgiver kan anmode om at tegne med medarbejders kommune. Forsikringen kan kun tegnes på medarbejdere, der har mere end 10 dages fravær pr. år på grund af en kronisk sygdom. Ved denne forsikring kan der søges refusion fra medarbejderens første sygedage, så længe fraværet skyldes medarbejderens kroniske sygdom.

Overvej, om disse forsikringer på sigt kan betale sig at tilgå for din virksomhed.

 

Vil du vide mere?

Dette er kun tre ud af mange vigtige refusionselementer, der kan være værd at huske eller overveje i forbindelse med din virksomheds refusionssøgning. Der er altså nok at holde styr på, når det kommer til det administrative arbejde med refusion.

Kunne du tænke dig at få et yderligere overblik over de mange frister og varslinger i forbindelse med refusion – såsom varsling, afholdelse, bidrag og satser i forbindelse med graviditet, barsel og sygdom? Så udbyder vi i Visma Enterprise refusionskurser, der tager dig gennem alle vigtige elementer af refusionen.